Anna Gimbrère en Ersin Kiris

Programma Brainhack op komst over manipulerende marketingtrucs

4 januari 2024 10:28 | actualiteiten | Door Marjolein Vos

© Darren Smith
Smeuïge reclameteksten, perfect gefotoshopte foto’s en opzwepende muziek, het is de basis voor het nieuwe KRO-NCRV-programma Brainhack. In het programma onderzoeken Anna Gimbrère en Ersin Kiris de wereld van flitsende reclames en manipulerende marketingtrucs en ze nemen de proef op de som.

Dat meldt de omroep donderdag.

Experimenten

Presentator Ersin Kiris laat elke week door middel van experimenten zien hoe reclames invloed hebben. Neurowetenschapper Margriet Sitskoorn helpt daarbij door een kijkje te geven in het brein. 

Sportdrankje

Zo wordt in de eerste aflevering een bezoekje gebracht aan de sportschool. In de sportschool gaan ze proberen om sporters door middel van groepsvorming aan te zetten tot het drinken van een sportdrankje. 

Beïnvloeding

Daarnaast bezoekt Anna Gimbrère neuromarketeers, gedragswetenschappers en andere deskundigen om uit te leggen hoe verschillende technieken ons koopgedrag kunnen beïnvloeden. 

Brainhack is vanaf 15 januari te zien om 22.00 uur op NPO3.

Meer over