Enquete: Swiebertje is het meest gemiste tv-programma

16 december 2013 15:50 | actualiteiten | Door Televizier

Een onderzoek van de Avrobode onder televisiekijkers heeft interessante resultaten opgeleverd. Zo wil men best betalen voor reclamevrije tv en mag Swiebertje beter vandaag dan morgen terugkeren op de buis.

750 Nederlanders van 35 jaar en ouder werd gevraagd naar hun mening over televisieland. Voor de 35-plussers is Swiebertje dan ook hét programma uit hun jeugd. Anno 2013 zappen kijkers van de Publieke Omroep achtereenvolgens het liefst naar Wie is de Mol?, Downton Abbey, Penoza, Spoorloos en Moeder Ik Wil Bij De Revue.

Tv-programma’s

Andere programma’s die zeker moeten blijven zijn Het Journaal en Studio Sport. Maar volgens televisiekijkend Nederland mogen er ook een heleboel tv-programma’s per direct van de buis verdwijnen. Met name Spuiten Slikken (BNN) en Pownews (Powned) is het publiek liever kwijt dan rijk. Meest irritante tv-persoonlijkheden zijn volgens de onderzoeksgroep Paul de Leeuw en Gordon.

Oudejaarsconference

Op 31 december schakelen veel tv-kijkers weer over naar de Oudejaarsconference. Volgens de respondenten is de beste oudejaarsconferencier allertijden Wim Kan, gevolgd door Toon Hermans.

Cabaretier

Favoriete cabaretier bij het publiek anno 2013 is Youp van ’t Hek, op grote afstand gevolgd door Theo Maassen, die de conferentie dit jaar voor zijn rekening neemt. Nog liever dan Theo hadden de respondenten Freek de Jonge, Herman Finkers, Najib Amhali of Brigitte Kaandorp terug zien blikken op het afgelopen jaar.

Reclames

Ruim 55 % van de respondenten vindt het ronduit vreselijk dat favoriete programma’s worden onderbroken door reclames. Zo’n 11% is bereid geld te betalen om ervan af te zijn, gemiddeld 6 euro per maand. Slechts 2% van de televisiekijkers zegt soms op nieuwe koopideeën te worden gebracht door reclamespotjes.

AVROTROS

AVRO en TROS fuseren binnenkort onder de naam AVROTROS. Geen mooie naam, vindt 57 % van de respondenten en 12%  weet wel een betere. Genoemd worden onder andere AVOS (de eerste 2 letters van AVRO en de 2 laatste letters van TROS), ROOS (de laatste  twee letters van de AVRO en de laatste twee van de TROS), A-TV (A als in A-klasse en de A van de  AVRO en de T van de TROS).

Fusie

Wanneer de AVRO niet met de TROS zou zijn gefuseerd, welke omroep zou dan het meest geschikt zijn om mee samen te werken? Omroep MAX, vindt 35 % van de kijkers, gevolgd door de VARA (22%), KRO (19%) en de NCRV (9%).