Artwork

NPO onthult logo voor Eurovisie Songfestival 2020

28 november 2019 09:44 | actualiteiten | Door Jacob-Jan van de Groep

© NPO
De NPO heeft donderdag het logo voor het Eurovisie Songfestival 2020 gepresenteerd. Het abstracte beeldmerk bestaat uit de vlaggen van de 41 deelnemende landen die meedoen aan het liedjesfestijn volgend jaar in Rotterdam.

Het design staat volgens de NPO symbool voor de viering van 65 jaar songfestival, waarvan Nederland in 1970, 1976 en 1980 gastheer was. “Dit beeldmerk ademt de belangrijkste kenmerken van Dutch Design: minimalistisch, experimenteel en innovatief“, zegt Songfestivalbaas Sietse Bakker.

Nederlandse vlag

“Het vertelt een verhaal, maar is ook kleurrijk, feestelijk en, niet onbelangrijk, breed toepasbaar“, gaat Bakker verder. “Het toeval wil dat het eerste Eurovisie Songfestival in 1956 door Nederland werd geopend. Daarom begint de tijdlijn met de kleuren van de Nederlandse vlag.”

Open Up

Het thema, dat de naam Open Up mee kreeg, werd eerder al onthuld. Wie dit jaar voor Nederland meedoet aan het Eurovisie Songfestival, is nog altijd niet bekendgemaakt. 

Meer over