Lucille Werner regelt eigen comeback met kennisquiz Pointless

10 april 2015 09:40 | amusement | Door Televizier

© Nico Kroon - TROS

Lucille Werner is deze zomer weer dagelijks op tv. Na het einde van Lingo was ze even van de buis, maar nu komt Lucille terug met de nieuwe quiz Pointless.

In de zomerstop van DWDD presenteert Lucille Werner bij AVROTROS de dagelijkse kennisquiz Pointless op NPO 1, waarin het gaat om het behalen van zo min mogelijk punten. Lucille kwam het format zelf op het spoor en pitchte het als opvolger van Lingo.

Lucille Werner

"Ik heb een keer in de twee weken Engelse les en ik vroeg aan mijn lerares wat in Engeland een populaire kennisquiz is," vertelt Lucille in RTL Boulevard. "Zij zei: je kent toch wel Pointless? Ik ben gaan kijken en raakte verslaafd." De presentatrice ondernam zelf actie: "Ik ging naar onze mediadirecteur Remco van Leen en hij was enthousiast."

Pointless

In Pointless draait het erom dat de kandidaten zo min mogelijk punten halen. "Je moet zorgen dat je pointless blijft," aldus Lucille. Het antwoord dat het minst voor de hand ligt, heeft de laagste score. De vragen zijn ook voorgelegd aan een panel van 100 man en aan de hand daarvan wordt bepaald wat voor de hand ligt en wat niet.

Groenten

Lucille geeft een voorbeeld: "Een vraag kan zijn: noem een groente. Dan moet je vooral geen bonen noemen, geen spruiten, geen bloemkool, want dat noemt iedereen. Pastinaak bijvoorbeeld. Dat zal het panel van 100 man vast niet benoemd hebben."

BBC

"Pointless is bij de BBC al een megagroot succes," vertelt Lucille. In Engeland is de quiz inmiddels bezig aan het dertiende seizoen en ook in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Polen, Macedonië, Servië en Tsjechië is de show op de buis. Lucille weet wel waarom het zo'n succes is: "Er zit heel veel humor in."

Lingo

Lucilles vorige spelprogramma Lingo verdween in september van de buis. Met de komst van Pointless lijkt het plan voor een zomerversie van Lingo van de baan te zijn. Lucille: "Ik heb Lingo met ontzettend veel plezier gedaan negen jaar lang en mensen missen het nog steeds, maar soms voel je zelf ook: ik krijg energie van weer iets nieuws. Op het moment dat er een deurtje dicht gaat, gaat er ook weer een deurtje open. Het is een frisse wind."

NPO 1

Pointless wordt mede mogelijk gemaakt door de VriendenLoterij, die ook al de sponsor was van Lingo. De quiz is vanaf 27 juli van maandag tot en met vrijdag om 19.00 uur te zien op NPO 1.

Lees ook:
Lucille Werner’s decolleté zorgde voor kijkcijferrecord Lingo.

Bekijk hieronder een ronde uit BBC's Pointless:

Meer over