Netflix

Recensie: The innocent man - Angstaanjagende true crime

18 december 2018 13:13 | documentaire | Door Irma Tomas

© Netflix
Netflix heeft weer een prima true crime documentaireserie online gezet. Kijk naar The innocent man en val van de ene verbazing in de andere.

Drie jaar geleden zaten wereldwijd miljoenen mensen tussen de gangen van het kerstdiner door aan de buis gekluisterd. Ze keken allemaal naar Making a murderer, de true crime documentaireserie die insloeg als een bom.

John Grisham

Netflix' nieuwste serie in dat genre is The innocent man, wederom een documentaire over mensen die onterecht hun halve of hele leven in de gevangenis doorbrengen omdat politie en justitie er een potje van maken. An innocent man is ook de titel van een boek van misdaadschrijver John Grisham, die zijn enige non-fictie boek wijdde aan de gebeurtenissen in Ada, Oklahoma. In de documentaire zegt de schrijver dat dit verhaal zo vergezocht is dat lezers het nooit geloofd zouden hebben als het niet echt gebeurd was.

Debbie en Denise

Dit is het verhaal: In december 1982 wordt in het plaatsje Ada de 21-jarige serveerster Debbie Carter verkracht en vermoord in haar huis. Vijf jaar later bekennen plaatsgenoten Ron Williamson en Dennis Fritz de moord en draaien ze de bak in. In 1984 wordt Denise Haraway ontvoerd vanaf haar werkplek bij een benzinestation. Haar lichaam wordt niet gevonden, maar wederom krijgt de politie bekentenissen los van twee lokale schoffies, Tommy Ward en Karl Fontenot. Ook zij worden veroordeeld. Jaren later duikt er nieuw bewijs op waardoor beide zaken ineens op losse schroeven staan.

Spannende zoektocht

The innocent man gaat natuurlijk om de moorden op deze jonge vrouwen en om de spannende zoektocht naar de daders. Maar een nog belangrijker onderwerp is, net zoals in Making a murderer, het falende, corrupte Amerikaanse rechtssysteem waarin politie en justitie koste wat kost mensen willen opsluiten voor een misdrijf. Of ze het echt gedaan hebben is van minder belang.

Verwoeste levens

Wat al die politiemannen en officieren van justitie daarbij lijken te vergeten is dat ze, door niet het juiste te doen, levens verwoesten. Niet alleen die van de vermeende daders, maar ook die van de nabestaanden van de slachtoffers. Een goede documentaire die vaak boos maakt. En dat is precies wat een documentaire over dit onderwerp moet doen.