Serie: Hell on Wheels, seizoen 1 - review

Western

AFLEVERINGEN
10

MET
Anson Mount, Colm Meaney, Common, Tom Noonan, Eddie Spears, Dominique McElligott, Christopher Heyerdahl e.a.

VERHAAL
Vlak na de Amerikaanse burgeroorlog bikkelt een groepje gruizige mannen zich door de wildernis om een spoorweg aan te leggen die ooit de westkust moet bereiken. Ze wonen in het mobiele dorp 'Hell on Wheels', een modderige verzameling haveloze tenten. Het leven is geen pretje: aangevuurd door een corrupte spoorwegtycoon, aangevallen door indianen en belaagd vanuit de eigen gelederen. De oorlog is voorbij, maar heeft een pijnlijke wond achtergelaten. Voormalige slaven, verslagen soldaten, triomferende overwinnaars... De hoofdpersoon, gespeeld door Anson Mount, komt terecht in deze gemeenschap verbeten overlevers, met de revolver op de heup en op zoek naar wraak.

OORDEEL
Er worden nog maar weinig westerns gemaakt, dus Hell on Wheels sowieso een een cadeautje voor de fans. Na het succes van Mad Men is het Amerikaanse kabelkanaal AMC meer eigen tv-series gaan produceren. Hell on Wheels is niet zo goed als AMC's Breaking Bad of The Walking Dead, maar nog altijd beter dan gemiddeld. De serie is mooi gefilmd en heeft een grotendeels interessante cast. Jammer dat de klassieke westernthema's (wraak, geld, eer, wetteloosheid en het veroveren van de wildernis) niet wat origineler uitgewerkt worden. Aardig is trouwens wel dat de vrouwen bij nader inzien al net zo robust en koppig blijken te zijn als de mannen.

OPMERKELIJK
Het verhaal is fictie, maar de situatie is dat zeker niet. Het mobiele spoorwegdorp 'Hell on Wheels' heeft echt bestaan, net zoals de keiharde spoorwegtycoon die niets en niemand ontziet om zijn doel te bereiken.

VERVOLG
In augustus 2012 ging seizoen 2 in première op de Amerikaanse tv.

STERREN