Niet heel veel kijkers Nationale Actie Filipijnen

19 november 2013 09:37 | kijkcijfers | Door Televizier

De Nationale Actie voor de Filipijnen trok 1,5 miljoen kijkers naar Ned. 1, RTL 4 en SBS 6. Dat is minder dan soortgelijke acties in het verleden deden.

Ned. 1 kwam het beste weg met 931.000 kijkers, naar RTL 4 keken 343.000 mensen en SBS 6 trok de minste kijkers met 317.000 kijkers. Bij elkaar is dat minder dan de reguliere programma's van die zenders op een willekeurige doordeweekse avond trekken. Normaal is een gezamenlijke uitzending na een ramp goed voor meer kijkers. Vooral die voor de Tsunami in 2004 was populair met 4 miljoen geïnteresseerden.

Er werd wel goed gedoneerd voor de Filipijnen, de actie leverde ruim 18,5 miljoen euro op.

En daar moet de ruime bijdrage van zangeres Trijntje Oosterhuis nog bij opgeteld worden. Trijntje verslikte zich maandag een beetje in de kracht van social media toen ze opriep haar te liken op Facebook.

Toch staat een opbrengst van 18,5 miljoen niet in de top 10 van acties die het meest opbrachten. Dat lijstje ziet er als volgt uit:

1. Tsunami Azië 208.300.000 (2004)
2. Aardbeving Haïti 111.000.000 (2010)
3. Burgeroorlog Kosovo 52.000.000 (1999)
4. Eén voor Afrika 44.000.000 (1987)
5. Aardbeving Pakistan 39.800.000 (2005)
6. Cycloon Mitch Midden-Amerika 37.200.000 (1998)
7. Genocide Rwanda 35.800.000 (1994)
8. Aardbeving Turkije 30.500.000 (1999)
9. Overstroming Pakistan 27.500.000 (2010)
10. Droogte Hoorn van Afrika 25.000.000 (2011).

Koning Voetbal en Sophie's Web

Het best bekeken programma van dinsdagavond was Goede Tijden Slechte Tijden, De nieuwe programma's Koning Voetbal op RTL 7 en Sophie's Web op NET 5 trokken respectievelijk 538.000 en 393.000 kijkers. Best aardige cijfers voor de voetbalquiz met Johnny de Mol en Viggo Waas.

Sophie's Web, de nieuwe serie met Jennifer Hoffman werd in zijn geheel opgenomen met webcams en smartphones en dat was... anders dan anders

Meer over