Goudzoekers: economie & prosecco

17 november 2009 08:59 | kijktips | Door Televizier

In het tweede seizoen van het VPRO-programma gaan verslaggevers Martijn Kieft en Chris Vijn op zoek naar de echte verhalen achter abstracte economische trends en hypes. Hoe? Dat vragen we eindredacteur Geert Rozinga.

Is het in deze tijd makkelijker om een programma over geld te maken?

"Geert: Goudzoekers gaat niet zozeer over geld als wel over ons dagelijks handelen. Over emoties, angst en hebzucht. Wat dat betreft maakt het niet uit of het crisis is of niet. Het is altijd interessant om drijfveren te doorgronden."

"Twee, drie jaar geleden had je de hebzuchtfase, wilden mensen een nóg groter huis en een nog mooiere auto. Nu kopen mensen massaal staatsloten en zijn ze boos als de jackpot op een eenvijfde lot valt. Door de crisis is er meer angst en emotie."

Hoe ziet het tweede seizoen eruit?

"Dat is anders van opzet dan het eerste seizoen. Vorig jaar behandelden we meer algemene onderwerpen, abstracte dingen als rente en hypotheken. Nu zoeken we het meer in kleine menselijke verhalen. Neem bijvoorbeeld prosecco. Een nieuwe hype: heel Nederland is ineens aan de prosecco."

"Hoe komt dat? Dat gaan we uitzoeken. Er blijkt een heel economisch verhaal achter schuil te gaan. Aan de hand van zo'n klein, tastbaar onderwerp vertellen we het grote verhaal. We proberen de winnaars en verliezers achter economische trends in beeld te brengen.”"

Kan dat bij elk onderwerp?

"Bijna wel, ja. Of het nou om oud papier gaat dat je weggooit of je eigen auto; overal zit wel een leuk verhaal achter. De autoverkoop is bijvoorbeeld totaal ingestort."

"Op de redactie vragen we ons dan af: hoe zit dat eigenlijk? Als de huizenmarkt instort, worden de huizen goedkoper. Waarom gebeurt dat dan niet met auto's? Dat gaan we dan uitzoeken."

En onderwerpen als DSB, behandelen jullie die ook?

"Nee, daar zitten alle actualiteitenrubrieken al op. Wij zitten meer in de tweede lijn, tegen de achtergrond van de huidige crisis. We gebruiken zo veel mogelijk echte, menselijke verhalen vertellen."

"We doorgronden processen: waarom zijn dingen zoals ze zijn? Er moet wel iets geks mee zijn, anders vinden we het geen onderwerp. Aan de meeste verhalen kleeft wel iets raars."

Hebben jullie als programmamakers een economische achtergrond?

"Ik heb wel economie gestudeerd en weet er dus het nodige van af, maar ik weiger economentaal te gebruiken in de uitzending."