Topkok over Herman den Blijker: 'Die kale had gelijk'

10 juli 2009 16:19 | kijktips | Door Televizier

Herman den Blijker gaat weer herrie maken op de buis. De afleveringen van seizoen twee worden vanaf vanavond herhaald. Het eerste hotel dat Herman onder de loep neemt is 'Het Wapen van Middelie', nabij Purmerend.

De Rotterdamse topkok legde de vinger op de zere plekken van het hotel en het bijbehorende restaurant. Maar had 'Het Wapen van Middelie' wel een zetje in de rug nodig? En hoe gaat het nu? Televizier belt even met de eigenaar, Kees de Groodt.

Wie had u opgegeven voor Herrie in het Hotel?

"Vergeleken met de andere hotels in het programma zat mijn hotel niet in nood. RTL heeft mij benaderd, niemand heeft mij opgegeven."

Hoe gaat het nu met het hotel en het restaurant?

"Heel goed. Wij zijn inmiddels een drie sterren hotel geworden. Wat bijzonder is aan 'Het Wapen van Middelie', is het sterke huiskamergevoel. Iedereen die komt voelt zich thuis. Na de uitzending, die 1,4 miljoen kijkers trok, hadden wij rond de tachtig procent meer bezoekers, nu veertig procent."

"Vroeger kregen wij meer bezoekers uit het buitenland, maar nu hebben wij meer gasten uit Nederland. De meeste mensen komen uit nieuwsgierigheid."

Wat is uw lekkerste gerecht?

"Het meest populaire dessert is nu Zomerprinsesje met vanille roomijs, verse jus en Cuarenta y tres. Het populairste hoofdgerecht is de huisgemaakte Cordon bleu met Beemsterkaas."

"Sinds de uitzending zijn ook simpele gerechten als de saté en bal gehakt geliefd. Mensen bestellen het en roepen na het proeven: 'die kale had gelijk'."

Wat voor invloed heeft dit programma gehad op uw hotel?

"Het programma heeft enorm geholpen voor de naamsbekendheid van het hotel. Bijna iedereen weet nu waar Middelie ligt. Dat was eerst niet zo. Maar zo'n uitzending heeft voor- en nadelen. Voor de opnames moest er een decorset worden gemaakt, waar veel kosten en verbouwingen aan vast zaten. "

"Ik heb de keuken moeten uitbreiden om meer mensen te kunnen serveren. Na de gekte had ik ineens veel ruimte en personeel over. Het voordeel is wel dat ik nu een nieuwe chef-kok heb kunnen aannemen. Ik kan nu makkelijk aan personeel komen. Zelfs de leveranciers staan nu in de rij. Voorheen ging het moeilijker."