Netflix-serie

Recensie 13 Reasons Why seizoen 2: Een bak ellende

24 mei 2018 17:47 | netflix | Door Irma Tomas

© Netflix
Het tweede seizoen van de tienerdramaserie 13 reasons why is precies wat velen al vreesden: overbodig.

13 reasons why was een serie die vorig jaar ongelooflijk veel impact had. Het maakte gevoelige onderwerpen als zelfmoord en verkrachting onder tieners bespreekbaar en na klachten van ouders, leraren en de (ongegronde) vrees voor copycat-gedrag voorzag Netflix de serie zelfs van waarschuwingen. Bovenal werd 13 reasons why fantastisch bekeken en dus was een tweede seizoen onontkoombaar.

Chagrijnige Clay

Maar met deze reeks is nogal wat mis. Ten eerste de hoeveelheid ellende waarmee de jongeren op Liberty Highschool te maken krijgen. De helft zou voor menig weldenkend mens al genoeg zijn om het bijltje er voorgoed bij neer te gooien. Logisch dat hoofdpersoon Clay Jensen er altijd bij loopt als een geslagen hond. Hij is nog druk met de nasleep van de zelfmoord van vriendin Hannah maar krijgt ook te maken met een moordaanslag, bedreigingen, drugsverslaving, mishandeling en een rechtszaak.

Rechtszaak

Die rechtszaak is aangespannen door de ouders van Hannah die vinden dat de school niet genoeg heeft gedaan om hun dochter te helpen. En waar het eerste seizoen gebouwd was rond de bandjes die Hannah achterliet, moet de rechtszaak een houvast zijn voor seizoen 2. Dat werkt voor een deel, maar zorgt voornamelijk voor chaos. We krijgen het hele verhaal van het ongelukkige meisje nog eens te horen en dat komt de vaart niet ten goede. Nog veel erger is dat er blijkbaar cruciale zaken zijn gebeurd waarvan we helemaal geen weet hadden. Zo heeft Hannah nu ineens de hele zomer lang een relatie met een ander hoofdpersoon. Iemand die totaal geen rol van betekenis speelde in de vorige serie. Ja hallo, zo zijn we niet getrouwd!

Gruwelijke verkrachting

Of het allemaal nog niet genoeg is, valt Hannah die arme Clay ook nog eens voortdurend en totaal onnodig lastig als geest,  stoppen de makers in een van de laatste afleveringen een gruwelijke verkrachting en dreigt een van de leerlingen door te draaien waardoor iedereen in levensgevaar komt. Iets wat tegen die tijd totaal begrijpelijk is.

Het einde is open, dus hoogstwaarschijnlijk volgt er ook nog een derde seizoen. Hopelijk nemen de makers hun kijkers dan serieuzer.