Achtergrond | Laat Koefnoen maar op de politiek los

15 september 2012 12:00 | overig-tv-nieuws | Door Televizier

Owen Schumacher en Paul Groot kunnen met recht lachen: het gaat goed met de kijkcijfers van ‘Koefnoen’. En dat komt ook door de verkiezingen.

Het AVRO-programma Koefnoen kent een zeer goed begin van het elfde seizoen. Naar de eerste afleveringen keken tussen de 1 miljoenen 1,4 miljoen mensen.

Kopspijkers

De tijden zijn dan ook gunstig voor Paul Groot en Owen Schumacher, de makers van Koefnoen, met de parlementsverkiezingen en aansluitende formatieperikelen. Als geen ander weet het duo de politieke actualiteit te koppelen aan televisiehits. En daar hebben ze ook ruime ervaring mee: Owen en Paul beheersen al sinds Kopspijkers de kunst van het persifleren van politici.

De Slimste Mens

In de tweede uitzending bijvoorbeeld streden Emile Roemer (Erik van Muiswinkel) en Diederik Samson (Groot) bijvoorbeeld om de titel 'De Slimste Mens'. Hoewel Samson in de persiflage van deze populaire televisiequiz duidelijk de slimste van de twee was, kreeg Roemer alle punten, omdat hij met zijn gewonemensentaal de kredietcrisis terugbracht tot de kernwoorden ‘ongezellig’, ‘centjes’ en ‘bonussen’. De onderliggendeboodschap is duidelijk: verstand van zaken is voor een politicus niet altijd een voordeel. 

Na de verkiezingen

In dezelfde aflevering maakte Geert Wilders (Groot) als gast bij het televisieprogramma Sterren op het doek presentator Hanneke Groenteman uit voor alles wat lelijk en links is. Maar zelfs de Knevel & Van den Brink-‘uitzending’ waarin ‘meningmannen’ als Jan Mulder en Rick Nieman hun analyses loslieten op de analyses van verkiezingsdebatten, was hilarisch. De Koefnoen-vertaling van de verkiezingscampagne smaakt dus naar meer.

Hilariteit

Nu Nederland heeft gestemd, is het handenwringend afwachten wat Paul en Owen gaan doen met de formatie van een nieuw kabinet. Dat wordt vast weer hilarisch.

Meer over