Dragons' den

29 april 2008 15:22 | overig-tv-nieuws | Door Televizier

Beginnende ondernemers opgelet: vanavond start het tweede seizoen van Dragons' den, het programma waar iedereen met een fantastisch eigen idee, product of dienst de kans krijgt om die droom te verwezenlijken.

Maar... dan moet je wel de vijf succesvolle zakenmensen (de 'dragons') weten te overtuigen zodat zij in jou gaan investeren. Daarvoor krijg je één keer de kans tijdens een presentatie. Welke pitchers gaan naar huis met een startkapitaal en wie worden genadeloos afgebrand door de dragons? Presentator Jort Kelder is laaiend enthousiast.

Hoe is met de ideeën van vorig jaar afgelopen?
"Heel verschillend. Sommige bedrijfjes lopen goed, andere minder. Het idee van de plastic schoolboekenkaft is niks geworden. Dat lag niet aan het idee, maar vooral aan de uitvoering. Die jongen was geen ondernemer. We zijn nu een jaar verder en dan is een bedrijf natuurlijk nog niet van 0 naar 100 miljoen. Daar gaat tijd overheen. Maar het hilarische is dat bepaalde pitchers die we weg hebben gestuurd, inmiddels wel succesvol zijn. Een jongen kwam met het idee om een boom uit je as te laten groeien. De dragons vonden dat niks, want die denken liever niet na over de dood. Hij heeft er nu wel een markt voor gevonden."

Waarom moeten we kijken naar het tweede seizoen?
"Het is een stuk leuker dan vorig jaar. We hebben een nieuw jurylid, George Banken. Hij is een gezellige dikkerd uit de automatisering. George is ontzettend direct en zit er vooral omdat hij het leuk vindt, niet omdat hij er iets aan wil verdienen. Hij is leuk lomp. Er is ook meer competitie onder de dragons. We zitten nu na een paar draaidagen al op een hoger bedrag dan vorig jaar in totaal. De dragons zijn directer en de emoties groter. Ik heb al diverse schreeuw- en huilpartijen meegemaakt, terwijl die er vorig jaar helemaal niet waren."

Wat is de kracht van Dragons' den?
"De variëteit. Van bizarre krakers tot snelle gelikte jochies en alles wat daar tussenin zit: ze staan allemaal te pitchen. Of het nu is om de wereld te verbeteren of om snel rijk te worden."

Hoe kun je het beste pitchen?
"Je moet je cijfers gewoon op orde hebben. Je vraagt om geld: maak dan duidelijk wat de dragons daarvoor terugkrijgen. Ik vind het nog steeds schokkend om te zien hoe onvoorbereid sommige mensen daar komen. Doe je huiswerk."

Waar letten de dragons op?
"Dragons gaan vaak voor praktische ideeën die iedereen snapt. Ze zitten niet te wachten op een vaag serviceconcept of de zoveelste sociale netwerksite. Het investeringbeleid van de dragons is onnavolgbaar. Je kunt nog zo’n kloppend technocratisch verhaal hebben, maar als ze je een saaie drol vinden, willen ze toch niet met je werken. Bij mooie meisjes en brutale aapjes zijn ze al snel verkocht."

Wat maakt een plan goed?
"Het belangrijkste is originaliteit. Een groot ondernemer is ook altijd een groot kunstenaar. Je moet met nieuwe ideeën komen en durven risico’s te nemen. In Nederland is er te weinig respect voor rare en tegendraadse mensen. Echte ondernemers zijn geen laffe managers, maar entrepreneurs."