Toekomst van tv: 5 en 10 jaar

28 mei 2010 15:28 | overig-tv-nieuws | Door Televizier

De toekomst van televisie is, mede door de crisis, onzeker. Naast langer lopende trends als web-tv, de ontwikkeling van digitale themakanalen en dalende advertentie-inkomsten, dwingt de crisis betrokkenen om bezig te blijven met de toekomst van het medium. Waar gaat het heen?

Vrijdag werd een onderzoek in opdracht van Stichting KijkOnderzoek (SKO) over de toekomst van tv gepresenteerd. Middels een vragenlijst kregen bezoekers van een SKO-bijeenkomst verschillende stellingen voorgelegd over tv-gerelateerde thema’s.

Digitaal en reclame
De 87 respondenten lieten vooral zien dat werknemers bij televisiezenders, mediabureaus en aanverwante organisaties een toename in het bereik van digitale televisie en in de verschillende commerciƫle uitingen op televisie zien.

Zo verwacht men meer splitscreens (reclame terwijl het programma doorloopt) en identspots (reclame voorafgaand aan een reclameblok) verwachten. Grotere of extremere veranderingen op de televisiemarkt worden echter niet voorzien.

Internettelevisie
Tegelijkertijd werd deze week een Amerikaanse onderzoek gepresenteerd waaruit bleek dat Amerikanen rond het jaar 2020 meer online video (webvideo) zullen bekijken dan 'normale' televisie.

Daarbij speelt vooral het groeiende gebruik van apparaten waarmee online videocontent direct op de tv af te spelen is een rol, zo stellen de onderzoekers.

Web-tv gemakkelijker
De tijdsbesteding aan televisie is de afgelopen jaren relatief stabiel gebleven maar bij online video werd volgens de onderzoekers op 1 jaar tijd een groei met 84% behaald.

Die groei wordt nog eens extra gestimuleerd als de televisie het belangrijkste apparaat is geworden om webvideo te bekijken. Talloze tv-fabrikanten werken op dit moment aan de ontwikkeling van televisies waarmee ook het internet bezocht kan worden. Zo wordt het in de toekomst dus steeds beter mogelijk om video's van websites op een normale televisie (in plaats van een computer) te bekijken.

Groter aandeel
De onderzoekers denken dat de tijdsbesteding aan videocontent (via televisie of internet) de komende 10 jaar op ongeveer 32 uur per week zal blijven steken.

Tegelijkertijd zal echter het aandeel van online video steeds groter worden, tot tegen het einde van het decennium het internet uiteindelijk het grootste gedeelte zal leveren van de content die wordt bekeken.