Recensie: The Defenders op Netflix

23 augustus 2017 13:40 | tv-serie | Door Televizier

© Sarah Schatz, Netflix

Netflix maakt nogal wat werk van het superhelden-genre. In dit geval zelfs in viervoud met The Defenders. Daarin moeten Jessica Jones, Daredevil, Luke Cage en Iron Fist New York redden.

Alle superhelden in kwestie hadden -met wisselend succes- al eerder hun eigen serie op Netflix, dus de personages zouden bekend kunnen zijn en daar gaat The Defenders ook vanuit in deze serie.

Matt, Luke, Jessica en Danny

Matt Murdoch worstelt met zijn beslissing om zijn Daredevil-pak aan de wilgen te hangen en gewoon een blinde advocaat te zijn. Jessica Jones is nog steeds aan het bijkomen van haar confrontatie met de psychopatische verkrachter Kilgrave, terwijl Luke Cage wordt vrijgelaten uit de gevangenis en beschermheer van Harlem wil worden. Biljonairszoon Danny Rand (Iron fist) is op zoek naar de leden van de mysterieuze organisatie The Hand die zijn ouders vermoordden en het mystieke Tibetaanse koninkrijk K’un-Lun vernielden.

K’un-Lun

Het zijn The hand en Iron fist die de hoofdrol spelen in dit verhaal. Dat is een beetje jammer omdat het hele K’un-Lun-verhaal en Iron fist zelf best wel stom zijn. Acteur Finn Jones (Ser Loras Tyrell in Game of Thrones) is een totaal kleurloze, superheld die ook nog eens zijn ijzeren vuist maar af en toe kan gebruiken. Gaap! Alle superhelden lijden aan een chronisch humortekort en hebben een storend gebrek aan motivatie. Een stel evil types dreigt duizenden mensen en de 'big apple' zelf tot as te verpulveren om het eeuwige leven te verkrijgen en geen van de zogenaamde superhelden (behalve Danny Rand) heeft tot ver in dit 8 afleveringen tellende eerste seizoen zin daar iets aan te doen. Ik zie liever superhelden die met plezier naar hun superheldenwerk gaan.

Sigourney Weaver

Aan de andere kant: omdat we hier te maken hebben met vier superhelden is er lekker veel actie. In iedere aflevering zit wel een confrontatie die de moeite waard is. En de makers hebben een paar hele leuke gastacteurs gestrikt. Rosario Dawson speelt de vriendin van Luke Cage en Sigourney Weaver (dat is lang geleden) is Alexandra, de kwade genius onder de kwade geniussen van The hand.

Superheld

Voorlopig zal Netlfix ons wel blijven overstelpen met superheldenseries, maar misschien kan de streamingdienst in de toekomst wat strenger selecteren. Niet iedereen is een tv-serie waard. En dat geldt net zo goed voor superhelden.