Alcoholbranche levert kritiek op RTLs Oh Oh Cherso

31 juli 2013 09:47 | actualiteiten | Door Televizier

Een opmerkelijk bericht vanuit de alcoholbranche: zij roepen RTL op om te stoppen met het maken van programma's als Oh Oh Cherso, omdat drankmisbruik daar wordt gepromoot.

Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) richt zich in een persbericht direct tot de zender: "RTL stop met onzinnige zuipprogramma’s als Oh Oh Cherso." De stichting stelt dat in dit soort programma's beelden worden getoond waaruit blijkt dat "zuipen de norm is."

Geen 16? Geen druppel!

Wat STIVA met name stoort is dat hun goede werk van de afgelopen jaren teniet wordt gedaan. STIVA directeur Peter de Wolf laat weten: "Alle positieve ontwikkelingen van de afgelopen tien jaar zijn met veel inspanningen van overheid, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties tot stand gekomen. Maar vooral door de inspanningen van ouders en jongeren zelf. Een programma als Oh Oh Cherso werkt contraproductief op al die inspanningen en de positieve resultaten die zij hebben opgeleverd.”

Vreemde oproep

Hij doelt hiermee met name op slogans als: 'Geen 16? Geen druppel!' en 'Geniet, maar drink met mate.' De Wolf stelt dan ook dat het helemaal niet zo vreemd is dat deze oproep vanuit de alcoholbranche zelf komt. "De alcoholbranche is verantwoordelijk voor een product dat gelukkig door de overgrote meerderheid op een verantwoorde manier wordt gedronken. Maar we snappen ook dat er een negatieve kant aan ons product zit wanneer mensen excessief drinken", aldus de STIVA directeur.

De stichting laat weten dat zij mogelijk niet meer adverteren rondom programma's als Oh Oh Cherso.

Wim van Dalen

Volgens Wim van Dalen, directeur van het Nederlands Instituut voor Alcohol Beleid, huilt STIVA krokodillentranen. Aan de NOS laat hij weten: "Ze willen nadrukkelijk de indruk wekken dat zij zich zorgen maken over excessief gebruik van alcohol, maar dat is voor de bühne. Als ze er werkelijk iets aan willen doen, dan zullen ze veel drastischer maatregelen moeten nemen op het gebied van reclamebeperking en het sponsoren van evenementen."

Het Wilde Oosten

Dit najaar gaat een nieuwe versie van Oh Oh Cherso van start: Het Wilde Oosten. Hierin gaat een groep vrienden uit de Achterhoek vakantie vieren in eigen land. De Gelderlander meldt dat er al opnames zijn gemaakt bij recreatieplas De Bijland.

Meer over