Het perfecte plaatje

Bibi Breijman vertelt over nieuw seizoen Het Perfecte Plaatje

13 Oktober 2020 11:00 | amusement | Door Jef Willemsen

© ANP
Bibi Breijman leert als fotograaf in Het perfecte plaatje met vallen en opstaan een heel nieuw vak: ‘Ik voelde me soms net een oma van 90 achter de knoppen.’

Waarom zei je ja tegen ‘Het perfecte plaatje’?

“Twee jaar geleden was ik erbij toen Patty Brard en Herman den Blijker voor Het perfecte plaatje een optreden van Waylon kwamen fotograferen. Toen leek het me al supergaaf en ik werd ook gevraagd voor het vorige seizoen. Ik was alleen net bevallen van Teddy en zat nog helemaal op m’n roze wolk. Nu is ze alweer bijna twee en had ik meer tijd. Dat heb je nodig, want het programma neemt echt je leven tijdelijk over. We draaien drie dagen voor één aflevering.”

Wat is je band met fotograferen?

“Fotografie was echt de passie van mijn opa. Hij verzamelde analoge camera’s en had thuis een donkere kamer waarin hij zelf foto’s ontwikkelde. Mijn moeder hielp hem en heeft zelf ook een goed oog voor compositie, dus ik denk dat ik van hen iets heb meegekregen. Sowieso vind ik het fantastisch om in sneltreinvaart zoveel fotografische expertises te mogen leren.”

Wat leg je het liefst vast?

“Ik heb de neiging mezelf teveel te verliezen in details en dat kost te veel tijd. Studioshoots of portretfoto’s vind ik daarom lastig, want ik sla al snel door en wil alles perfect maken. Ik kan daarom beter actie fotograferen, dat dwingt me om de controle los te laten en mee te gaan in het moment.”

Helpt het dat je vaak zelf voor de camera gestaan hebt?

“Ik hoor het mijn medekandidaat Patricia Paay nog zeggen: ‘Ik sta al meer dan vijftig jaar voor de camera maar ik heb de fotograaf nog nooit gevraagd hoe hij dat doet!’ De kunst van het perfecte plaatje is zoveel meer dan even een foto maken. Daarna begint het pas: je moet het juiste beeld selecteren én bewerken. We hebben een middagje mogen oefenen met alle camera’s, lenzen en bewerkingsprogramma’s, maar die zijn zó complex dat ik me soms net een oma van negentig voelde achter al die knoppen.”

Wat is je grootste uitdaging?

“Keuzes maken. Per opdracht wil de jury maar één foto zien. Dat is echt kill your darlings, want je hebt er altijd minstens drie die je even goed vindt. En de jury is streng: ze beoordelen alsof we al tien jaar professioneel fotograferen in plaats van tien weken. Daarom moet je vooraf goed weten hoe je de opdracht wil uitvoeren. Daar ging het bij mij in het begin mis: ik probeerde dan zes varianten voor een foto en had zelfs bij één shoot voor 100 gigabyte aan foto’s! Absurd veel. De computers liepen helemaal vast en de productie was niet blij met me, haha.”

Wie zijn je geduchte concurrenten?

“Je zou het misschien niet verwachten, maar Janny van der Heijden is onwijs goed. Ze heeft zoveel oog voor detail en blijft altijd rustig, net als Bert van Leeuwen. Juist de jongeren zijn geneigd door de tijdsdruk chaotischer te werken, al is Soy Kroon ook een topper.”

Kijk elke dinsdagavond om 20:30 naar Het perfecte plaatje op RTL 4.

Meer over