Bol.com maakt al meer dan tien jaar speciale reclamevideo’s rond Sinterklaas, maar ditmaal lijkt de webwinkel de plank behoorlijk te hebben misgeslagen.
De leukste kijktips
The Devil's Advocate
Kingsman: The Secret Service
Kijkers zijn niet te spreken over de onderliggende boodschap van de nieuwste Bol.com reclame waarin een glansrol is weggelegd voor het jongetje Felix en zijn verlanglijstje.
'Ballie'
Felix wil dolgraag een pop van de goedheiligman. Het speelgoed laat nog even op zich wachten, dus maakt hij in al z’n creativiteit van een simpele voetbal een goed gemutst vriendje compleet met plakhandjes, haartjes en een aandoenlijke grijns. Al snel zijn ze dikke maatjes. Felix leeft helemaal op als 'Ballie' in de buurt is. Hij mag aan tafel, hij gaat mee naar school en ’s avonds valt Felix tevreden tegen ‘m in slaap.
Afgedankt
Even lijkt het een vriendschap voor het leven, tot Felix van de Sint zijn gewenste pop krijgt. Als per toverslag is Ballie afgedankt. Felix gunt zijn koddige creatie nog één blik waardig terwijl ie ‘m met muts en al naar buiten trapt om vervolgens z’n nieuwe aanwinst in de armen te sluiten.
'Verkeerde boodschap'
TV-kijkend Nederland zien de reclame met stijgende verbazing. Niet alleen komt Felix weinig sympathiek over, het zou vooral materialisme promoten. Bol.com ziet het anders en verklaart dat de commercial helemaal geen verkeerde boodschap afgeeft.
We snappen dat de reclame op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden. Het kind wil al heel lang deze pop en tijdens het wachten is er van de voetbal zo'n pop gemaakt zodat er toch mee gespeeld kon worden. 1/2
— bol.com (@bol_com) November 6, 2021
Medelijden
Maar op social media kan het gros van de klagende kijkers zich niet vinden in deze uitleg van de onlinegigant. De reclame speelt bewust op het gevoel, waardoor kijkers zowaar medelijden krijgen met die arme Ballie die letterlijk en figuurlijk een trap na krijgt.
Bizarre reclame van BOL. En maar afvragen waar het fout gaat bij de jeugd. #goedvoorbeeld
— Joachim Stiller (@joachimstiller8) November 10, 2021
Die reclame van @bol_com kan toch echt niet, verwend rot jong zouden wij zeggen! Materialisme ten top! #reclame #bol
— FredvanRijswijk (@FredvanRijswijk) November 10, 2021
Wat een vervelende reclame. Je geeft kinderen zo een verkeerd voorbeeld. Vooral niet tevreden zijn met een eenvoudig kado. Doordrammen maar.
— Peterdekoning (@Peterdekoning18) November 10, 2021
Ik kijk nu maar weg. Kan dat agressieve kind niet meer zien.
Ik zal hem wel niet vatten. Kinderen dus ook niet.
@bol_com wat een onsympathieke reclame van Bol. Het verwende knaapje is klaar met zijn zelfgemaakte "voetbalvriendje"
— paul schols (@citroentje11) November 9, 2021
@bol_com Stomme Sint reclame van Bol!
— NormTex (@NormTex) November 8, 2021
Mooi, lief verhaal, maar op het einde wordt het cadeau waar hij een band mee heeft opgebouwd, lomp afgedankt! Waar hij al zijn fantasie en creativiteit in heeft gestopt, is opeens niet goed genoeg meer, want we streven naar een perfectie.
@bol_com De Sinterklaas reclame is niet best. We gooien alles weer weg als het product ook maar ietsie beter is. Deze reclame past niet bij een goed klimaatbeleid.
— Susanne (@sckgerull) November 8, 2021
#reclame van #Bol Zo ongelofelijk harteloos.
— Arnaud van Geel (@ArnaudvanGeel) November 9, 2021
Het gezicht van dat kind toont non-verbaal dat de bal minder gewaardeerd wordt. Wie het kleine niet eert... Snert reclame.
— Sila63 (@F63Carla) November 9, 2021
Wanneer stop die reclame van #bol nou eindelijk! Wat een #agressief #rijkeluiskindje! Dit moet je toch niet willen! #bolstopnu!
— TsjirpNar (@TsjirpNar) November 8, 2021
Rare reclame van #bol.com #felix met #pop of #bal komt erg ondankbaar over.
— Juisterr (@Juisterr) November 8, 2021
Nee, @bol_com dat is niet de vibe die de reclame geeft. Die is negatief. "Rot maar op pleurisbal, ik heb eindelijk mijn pop!"
— Janneke Kluit 🧙🏽♀️ 💉💉 😷 (@archeokluit) November 6, 2021
Deze reclame slaat pedagogisch een paar planken mis...
Ondankbaar kind. Geeft hoop voor de toekomst. Of ik ben te dom voor deze reclame, of Bol promoot ondankbare etterbakjes.
— Muffin (@Muffin66325263) November 5, 2021
Ik heb in tijden niet zo'n foute reclame gezien #verwend #ontevreden #slechtopgevoed @bol_com pic.twitter.com/KhbyRcZo8H
— Annemieke J (@AnnemiekeJanus) November 5, 2021
Nu ik jullie toch tegenkom.
— Keshy (@keshy2020) November 6, 2021
Kunnen jullie die achterlijke reclame, waarbij een kind aan het eind supergoed speelgoed de deur uitstampt omdat hij iets nieuws krijgt stoppen?
Dat hij blij is met iets nieuws, dan hoeft hij het oude niet af te danken op zo'n manier.
Erger me dood😡
Dit is Felix
— ®️ob (@Robke_71) November 7, 2021
Felix wilt een pop
Sinterklaas stuurt een bal
Felix vindt bal stom
Felix krijgt alsnog een pop...
Felix schopt bal weg
Wees geen Felix!https://t.co/y67fgWxb7o@bol_com
Al zijn er ook mensen die het van een andere kant bekijken.
#Bol ontvangt een hoop haat om een leuke reclame die kinderen laat zien zoals ze zijn; snel afgeleid en snel toe aan een nieuw iets.
— Max (@MaxKH_) November 9, 2021