Wegens sluikreclame...

Erland Galjaard bezorgt Eva Jinek 20.000 euro boete

26 maart 2019 16:13 | amusement | Door Jef Willemsen

© KRO-NCRV
Het Commissariaat voor de Media heeft KRO-NCRV een boete van 20.000 euro opgelegd omdat Eva Jinek in haar talkshow indirect reclame zou hebben gemaakt voor het fitnessapparaat van Erland Galjaard.

Galjaard was afgelopen juli te gast in het praatprogramma om te vertellen over zijn leven nadat hij na 21 jaar afzwaaide als leidinggevende bij RTL.

Weerstandstraining

Tijdens het interview kreeg Erland ruim baan om te vertellen over zijn activiteiten als dj, zo draait hij samen met goede vriend Ronald Molendijk op feestjes onder de naam Soulvation. Maar hij is ook met echtgenote Wendy van Dijk de drijvende kracht achter Disq, een fitnessapparaat gebaseerd op weerstandstraining. Eva gaf Erland alle tijd om er over te vertellen en liet zelfs filmpjes zien. 

 

Vermijdbare uitingen

En dat schoot de waakhonden van het Commissariaat voor de Media in het verkeerde keelgat. Ze stelden een onderzoek in en kwamen tot de conclusie dat de KRO-NCRV talkshow de mediawet had overtreden door indirect reclame te maken voor een product. Dat is streng verboden: "Uit artikel 2.89, eerste lid, aanhef en onder b, van de Mediawet 2008 volgt dat het niet is toegestaan dat het media-aanbod van de publieke mediadiensten vermijdbare uitingen bevat die onmiskenbaar tot gevolg hebben dat de afname van producten of diensten wordt bevorderd."

Strenge regels

De regels van het Commissariaat voor de Media luisteren erg nauw. De meeste gasten in talkshows schuiven alleen aan als ze een nieuw project, programma, boek of plaat te verkopen hebben waar ze geregeld fragmenten of liedjes van laten horen. Deze producten en diensten worden ook aan tafel besproken en zeer zelden negatief belicht. Toch geldt dit volgens de Mediawet dan niet als strafbare promotie of reclame.

Meer over