Henny Huisman hekelt huidige tv-industrie

22 juli 2017 10:10 | amusement | Door Televizier

© SBS / Elvin

Henny Huisman was de televisiekoning van Nederland in de jaren 80. Zijn shows kostten bakken met geld, maar dat maakte de zenders niets uit. Tegenwoordig is dat wel anders. Volgens Henny moeten tv-makers ‘in armoede’ opereren.

Henny presenteerde in de gloriedagen van de commerciële televisie. “Als iemand zei dat hij alleen kon ademhalen in Davos, vlogen we daarheen voor een filmpje van 3 minuten”, zegt de presentator die daarmee duidelijk maakt dat geld geen enkele rol speelde. Dat is tegenwoordig wel anders.

Henny Huisman

“Het is allemaal gesponsord. Met dank aan pindakaas. Of TENA Lady. Als Robert ten Brink naar Australië reist, komt de vliegmaatschappij uitgebreid in beeld. Bemoeienis van die geldschieters met de inhoud is onvermijdelijk” zegt Henny in het Algemeen Dagblad. Hij zegt daarmee indirect dat er een kleine kans is dat commerciële zenders nog onafhankelijke programma’s kunnen maken.

Kosten

Toch is het niet gek dat het tegenwoordig stikt van de sponsoren in tv-programma’s. Een aflevering van The voice kost ruim 3,5 ton per aflevering. Dat geld moet ergens vandaan komen. 

Meer over