Hij zit nu in de cava

Jan Versteegh over Rijk!

13 september 2018 10:43 | amusement | Door Irma Tomas

© Estera Marysia

Jan Versteegh onderzoekt in het nieuwe BNNVARA-programma Rijk! hoe hij op handige wijze een fortuin kan vergaren en of veel geld hebben garant staat voor een gelukkig leven.

Hoe is het idee voor Rijk! ontstaan?
“De oorsprong van Rijk! is tweeledig. Vorig seizoen leerde ik in Jan de Belastingman hoe je zo min mogelijk belasting betaalt, dat is vooral interessant voor mensen die enorm veel verdienen. Maar hoe word je zo iemand?”

En de andere reden?
“Ik spreek regelmatig jonge mensen en als ik ze vraag wat ze later willen worden hoor je nog zelden een beroep. De meeste jongeren hebben als toekomstbeeld ‘rijk’ of ‘beroemd’ worden, want ‘dan verdien je veel’. Onder de jeugd lijkt de gedachte te heersen dat geld zaligmakend is en dat rijkdom een randvoorwaarde is voor een gelukkig en voldaan leven.”

Maakt geld niet gelukkig dan?
“Ik heb voor dit programma mensen geïnterviewd die ontzettend veel geld verdiend hebben. Natuurlijk vinden ze het prettig om genoeg op de bank te hebben, maar rijk worden was nooit hun belangrijkste drijfveer. Ze hebben stuk voor stuk een beroep gekozen waar ze blij van werden en zijn daar ontzettend goed in geworden.”

Eigenlijk zoals jij dat gedaan hebt?
“Dat lijkt inderdaad op hoe ik destijds als gymleraar bij de televisie ben terechtgekomen. Ik wilde een baan waarin ik iedere dag mezelf mocht zijn, niet omdat ik zo nodig op tv wilde. Je moet niet onderschatten hoe belangrijk het is plezier te hebben in je werk. Volgens mij krijgen veel mensen een burn-out omdat ze werk doen dat niet bij ze past. Doe dus wat je leuk vindt, of dat nou arts is, vliegtuigbouwer of putjesschepper.”

Hoe ga je proberen rijk worden?
“Ik ga ook mijn passie volgen en ben in de cava gegaan. Die markt is grotendeels in handen van merken uit de champagnestreek zoals Moët & Chandon, maar zij danken hun succes met name aan reputatie en marketing, niet per se omdat het spul zo geweldig smaakt. Daarom hebben we een – al zeg ik het zelf – ijzersterke promotiecampagne om onze bubbelwijn aan de man te brengen.”

Rijk!, donderdag - NPO 3 • 21.35 uur

Meer over