Corona en sentiment

Deze commercials maken kans op de Gouden Loeki 2020

4 Februari 2021 09:36 | amusement | Door Jef Willemsen

© ANP
De tien reclames die kans maken op de STER Gouden Loeki award zijn bekend. Dit jaar spelen sentiment en corona belangrijke rollen in de commercials.

De Gouden Loeki is de publieksprijs voor tv-reclames, vernoemd naar STER mascotte Loeki de Leeuw die van 1972 tot en met 2004 tussen de reclameblokken op de publieke omroep te zien was.

Sentiment

Bij Tijd voor MAX werden de genomineerden van dit jaar bekend gemaakt. Opvallend is dat veel van de kanshebbers een link hebben met de coronacrisis of overlopen van mierzoet sentiment. Dit zijn de tien commercials die nog in de race zijn.

dankaandezorg.nl (bureau & Iris Amsterdam)

Een welgemeend bedankje aan zorgmedewerkers tijdens de eerste coronagolf.

Douwe Egberts (bureau TBWA\Neboko)

Aandoenlijke kinderen skypen, zoomen en facetimen met grootouders die hen door de coronacrisis voor langere tijd niet mochten opzoeken.

Jumbo (2x) (bureau Alfred International)

De altijd innemende Frank Lammers is tweemaal in de race voor zijn Jumbo spotjes. Zo kampeerde hij deze zomer in buitenverblijf 'Hintergarten' en was hij enthousiast over het sparen van de racewagen van Max Verstappen.

McDonald's (bureau TBWA\Neboko)

Tweevoudig Gouden Televizier-Ring winnaar Chiem van Houweninge schittert als de opa die samen met oma de cabrio afstoft om de kleinkinderen op afstand te verrassen met wat lekkers.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (bureau Roorda)

Aangrijpende commercial om mantelzorgers er op te attenderen dat ze hun loodzware taak niet alleen hoeven te doen.

Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (bureau Open Now Amsterdam)

Hartverwarmende reclame waarin te zien is hoe eenzaamheid met een eenvoudig gebaar kan worden aangepakt. Van samen tuinieren in de buurttuin tot een goed gesprek. Je hoeft niet alleen te zijn.

PLUS (bureau Wunderman Thompson)

Vertederende kerstcommercial waarin een buschauffeur de moeite neemt de verloren portemonnee van een passagier thuis af te leveren en als dank mee mag eten.

Spieren voor Spieren (bureau Wefilm)

Hartverscheurend sponsorspotje voor de stichting Spieren voor Spieren waarin te zien is hoe de kleine Guus na lang worstelen een behandeling krijgt die gelukkig aanslaat.

Staatsloterij (bureau TBWA\Neboko)

Het zielige zwarte katje Frummel krijgt een liefdevol thuis en verbluft zijn baasjes door z'n onwaarschijnlijke hoeveelheid geluk. Het diertje is echt een lot uit de loterij.

Frekkel & Freddie

De afgelopen twee jaar won de Staatsloterij met hun spotjes rond de oudejaarstrekking die als mini-films geproduceerd worden en vaak schattige dieren als hoofdrolspeler hebben. In 2018 was dat hondje Frekkel en in 2019 leverde egeltje Freddie de winst op. 

De kijkers bepalen voor 50 procent wie wint. Stemmen op de Gouden Loeki kan via de website of telefonisch via 0909-8860.

Meer over