Bij commercieel debuut

Renze Klamer maakt zelf reclame tijdens commercial break

5 juli 2022 00:10 | amusement | Door Jef Willemsen

© Screenshot RTL 4
Renze Klamer wist zich als debuterend late night host op verrassende wijze te onderscheiden: de presentator deed tijdens de commercial break zelf een deel van de reclames.

De eerste editie van Renze verliep vlotjes, alsof de 33-jarige host al jaren op z'n plek zat bij RTL 4. Hij opende de uitzending zelfs met een overzicht van 'urgent nieuws', een knipoog naar zijn vorige talkshow De vooravond die sneuvelde vanwege een vermeend gebrek aan urgentie.

Deo en ijs

Halverwege de show was het tijd voor de commercial break en daar gebeurde iets merkwaardigs. Na een spotje voor appels was Renze ineens zelf weer in beeld, ditmaal met een tafel vol producten van de sponsors. Terwijl zijn gasten enigszins onwennig toekeken, prees Klamer met behulp van promoteksten op zijn kaartjes de kwaliteit van deodorant en ijs. Daarna ging het reclameblok nog een aantal minuten verder.

Experiment

Het lijkt erop dat RTL 4 experimenteert met de wijze waarop hun sponsoren aandacht krijgen in de programma's. Ze worden niet langer slechts bij start en slot genoemd, maar ook subtiel in de shows zelf. Heel nieuw is dit gebruik niet: in de Verenigde Staten maken presentatoren al sinds de start van televisie rechtstreeks reclame voor de producten van hun sponsoren. 

Kijkers leken Renzes dubbelrol als presentator en pitchman vooralsnog wel te kunnen waarderen.

Al was niet iedereen even enthousiast.

Meer over