Arjen Lubach

Zondag met Lubach begint weer: zijn grootste successen

Welke misstanden stelt Arjen Lubach dit seizoen van Zondag met Lubach aan de kaak en zet hij zijn kijkers opnieuw aan tot actie? Zes voorbeelden van de invloed en populariteit van het satirische programma.

The Netherlands second
Na de inauguratie van Donald Trump kwam Zondag met Lubach met een introductievideo van Nederland. Het filmpje, geheel in Trumps stijl, laat ons land zien. “Dear Mr. President, welcome to this introduction video about the Netherlands. It’s gonna be a great video. It’s gonna be absolutely fantastic.” Het is onbetwist de grootste knaller van het programma, want het werd de meest bekeken YouTube-video van Nederland in 2017 en is inmiddels bijna veertig miljoen keer aangeklikt.

Sleepwetreferendum
Maar Ajren Lubach krijgt niet alleen de lachers op zijn hand, hij zet ze ook aan tot daden. Zo zorgde hij er met kritisch item voor dat er een referendum kwam over de Sleepwet. Na de uitzending van Zondag met Lubach over de nieuwe wet voor geheime diensten kwamen de vereiste driehonderdduizend handtekeningen voor een referendum binnen. Lubach was tegen de wet, omdat daarmee ook niet-verdachte burgers konden worden afgeluisterd in het kader van terrorismebestrijding.

Facebook-boycot
Ook tegen Facebook zette Lubach een actie op. Onder andere omdat de site privégegevens van 87 miljoen mensen had gelekt. Naar schatting verwijderden zo’n tienduizend Nederlanders in 2018 hun Facebookpagina na het item ‘Bye bye Facebook’. Lubach noemde daarin de site ‘het grootste spionageproject in de geschiedenis van de mensheid’ en nodigde kijkers uit hun pagina op het socialemediaplatform te verwijderen. Zelf gaf hij het goede voorbeeld door zowel zijn persoonlijke pagina als die van het programma eraf te halen.

Het agressieve HelloFresh
De invloed van Zondag met Lubach werd ook duidelijk toen in 2016 de omzet van HelloFresh met 25 procent kelderde. De maaltijdboxenservice kwam begin dat jaar niet bepaald rooskleurig naar voren in een uitzending. Vooral de agressieve marketing van het bedrijf kreeg geen goedkeuring van Lubach.

Green Happiness-onzin
Dat Lubach niets heeft met onzinverkopers liet hij zien in zijn video over The Green Happiness. Lubach gaat daarin aan de haal met de geloofwaardigheid van de twee vrouwen die zichzelf in hun boeken over gezond eten dieetgoeroe’s noemen. Niet alleen de vele spelfouten daarin komen aan bod, ook allerlei onjuistheden. “Een ei is de menstruatie van een kip? Kippen zijn vogels, die hebben geen baarmoeder en menstrueren helemaal niet!” Het filmpje werd een hit op YouTube en Lubach kreeg er een prijs voor: de Skeptische Piramidependel. Dat is een initiatief van de Stichting Skepsis, voor kritisch wetenschappelijk onderzoek naar pseudowetenschappen.

Stoppen met vlees
Het recentste voorbeeld van de invloed van Zondag met Lubach is het item over varkensslacht, in november 2019. Lubach liet misstanden zien, vertelde over gebrekkig toezicht op slachthuizen en toonde hoe een ‘normale’ slacht verloopt. Dat zorgde voor een piek in aanmeldingen van de vleesloze maand van ProVeg. De directeur van deze organisatie die vegetarisme en veganisme promoot sprak destijds over ‘het Lubach-effect’. Normaal komen er voor de VeggieChallenge zo’n 35 aanmeldingen per dag binnen, na de uitzending in twee dagen al 310.

Zondag met Lubach | zondag | NPO 3 | VPRO | 21.10 uur

Meer over:

Reageren