Column Carlo Boszhard

Carlo Boszhard verkoopt Make Up Your Mind in Cannes

25 oktober 2022 14:54 | columns | Door Irma Tomas

© Televizier/RTL4
Carlo Boszhard was op de grootste tv-beurs ter wereld om Make Up Your Mind aan de man te brengen. En dat lukte aardig. Zijn vriend Herald werd intussen bestolen. 

Format,

Op Schiphol grijp ik altijd om het kwartier nerveus naar mijn paspoort, portemonnee en telefoon. Controleren en rustig blijven, wat ben ik een chaoot. Herald en ik zijn samen op weg naar de Mipcom in Cannes, de grootste tv-beurs ter wereld. Ik was er nog nooit geweest, het is immers voor tv-producenten en zenders. Kopers en verkopers van programma’s struikelen over elkaar heen. Wie heeft het nieuwste, beste tv-format van het jaar op zak?

Onze show Make Up Your Mind werd ook groots op de beurs gepresenteerd en daar wil je als producent natuurlijk bij zijn. Herald en ik wilden zien hoe ons kind werd ontvangen en hadden gesprekken met Italië, Duitsland en België die al in productie zitten met onze show. Ja, we mogen bekendmaken dat de VTM ook Make Up Your Mind heeft omarmd. Het ene land wil een ronde erbij, het andere land heeft vragen over de finale of de make-up. Als een kind in een snoepwinkel kijk ik naar alle honderden stands over de nieuwe tv-shows. Als Make Up Your Mind op een scherm van 20 meter breed voorbijkomt, moet ik mezelf echt even knijpen.

Toevallig zie ik drie mannen in pak er zeer aandachtig naar kijken. Snel, erop af! “Yes, this is the new big hit everybody wants”, zeg ik op mijn beste Engels. Later blijkt dat het zelf producenten zijn, die zaten na te denken hoe ze hier zelf een rip-off van kunnen maken. Dat hoort er ook bij. Zie het als een compliment, ook dat kan in Can(nes). Dan schiet ik weer in de stress: mijn paspoort is weg! Na wat gekke hysterische zoekbewegingen blijkt hij gewoon om mijn nek te hangen. Herald kijkt me aan met een blik die ik herken. Hij ziet hier een tv-format in.

Je gaat op reis met iemand die om het kwartier totaal in paniek raakt, omdat hij bang is zijn spullen te verliezen en vervolgens reageert zoals Martien Meiland bij het openen van een champagnefles. Op de terugreis staan we gepakt met tassen vol folders van tv-shows in de vlieghal. "Als mensen je zo op tv zouden zien, zou je echt een knaller hebben", zegt Herald. Op dat moment zie ik de portemonnee van Herald op de grond liggen. "Nou, dan moet jij ook in de docusoap, want kijk daar eens… En waar is je jas en de iPad eigenlijk?" Herald rent in paniek door de vertrekhal. Hij heeft gelijk: de beste tv-formats haal je uit het gewone leven. Het idee zou best snel gestolen kunnen worden, de jas en de iPad trouwens ook.

Meer over