Column

Carlo Boszhard wil minder aandacht voor kijkcijfers GTST

Dalende kijkcijfers, kritiek op de verhaallijnen; het is ook Carlo Boszhard niet ontgaan dat oersoap Goede Tijden Slechte Tijden het moeilijk heeft. In zijn nieuwe column voor Televizier richt hij zich tot de soapserie, die als een rode draad door zijn carrière loopt.

Lieve GTST,

“Het leven is een zure bom!” Je staat namelijk onder druk de laatste tijd. Je grote aanhang fans rent niet meer om acht uur naar de tv om het simpele feit dat ze je al uitgebreid heeft bekeken op Videoland. Maar dat is natuurlijk niet leuk om te vermelden in de media. Hoe het kan dat men nog steeds denkt dat een succes alleen afhangt van kijkcijfers die de volgende ochtend verschijnen, is mij een raadsel.

Rode draad

Ik neem het voor je op GTST, want grappig genoeg ben je de rode draad van mijn carrière. Het begon bij de AVRO toen ik voor PauzeTV een persiflage op je bedacht genaamd Matige Tijden, daarna volgde Telekids met Pittige Tijden en natuurlijk De GTST Quiz.

En pittig is het nu zeker als je alleen naar de dagelijkse cijfers kijkt en SBS-spelletje Lingo, eerlijk is eerlijk, zo dicht in de buurt komt. Maar zie het van de positieve kant! Een soap moet blijven vernieuwen en door de druk van buitenaf komen er nu veranderingen. En dus zie je langzamerhand wat minder ‘jonge acteurs’ of ‘homo-verhaallijnen’ en sta je binnenkort weer een stapje dichter bij het volk.

Overleeft GTST?

De oersoap Peyton Place is ooit bedacht om de kijkers week in, week uit aan de buis te kluisteren door zijn geweldige, spannende cliffhangers. Je moest blijven kijken. Nu is – ironisch genoeg – de spannendste cliffhanger of je het zelf gaat overleven. 

Andere tijden

Dallas is vermoord door Dynasty. GTST straks door Videoland? Ik denk het niet, want als de cijfers daarvan gepubliceerd zouden worden, ben je wellicht ‘niet langer in verborgenheid verborgen’. We moeten anders naar de media kijken. Het zijn geen goede, geen slechte, maar ‘andere tijden’.

P.S. Het was mij, Robert.

Meer over:

Reageren