Media-akkoord

Geen reclame meer op NPO tot acht uur 's avonds!

5 Juni 2019 16:27 | informatief | Door Irma Tomas

© ANP
De politiek is het eens geworden over het nieuwe media-akkoord. Meest opvallende besluit: De NPO zendt voortaan geen reclame meer uit tot acht uur 's avonds. En NPO 3 gaat op de schop.

Hartstikke leuk natuurlijk, want slechts weinig mensen kijken voor hun plezier commercials. Maar er zit ook een andere kant aan. Door dit besluit moeten omroepen bezuinigen omdat er minder geld binnenkomt. De overheid draagt ook bij aan de rekening van totaal 60 miljoen. Dat betekent dat de belastingbetaler 40 miljoen moet ophoesten en de omroepen de resterende 20 miljoen. Voorwaar geen peuleschil. 

Regiozender NPO 3

Nog meer nieuwe zaken uit het media-akkoord: de partijen vinden dat NPO 3 een regiozender moet worden met lokaal nieuws. Iedere kijker krijgt dan uitzendingen van zijn eigen lokale omroep op NPO 3 te zien. Niet meteen maar op termijn. Het is in ieder geval het einde van NPO 3 zoals we dat kennen. 

WNL

Voor WNL en Human is er goed nieuws. Omroepen hoeven straks nog maar 50.000 leden te hebben in plaats 150.000 en dus kunnen zij waarschijnlijk gewoon blijven bestaan. 

Meer over