Kijkcijfers maandag 3 juli

De TV van gisteren: Kijkers niet tevreden over 'rommelige' eerste aflevering De Oranjezomer

4 juli 2023 07:45 | kijkcijfers | Door Judith Regeling

© NLZiet
De Oranjezomer is terug en dat lijkt weinig mensen te zijn ontgaan. Met 713.000 kijkers voor de allereerste aflevering trok presentatrice Hélène Hendriks er al een stuk meer dan het debuut van Marcel & Gijs (611.000 kijkers)

Nu is het nog de vraag of de blonde presentatrice het volhoudt. Op Twitter klinkt er wat kritiek.

De Oranjezomer

In De Oranjezomer bespreekt Hélène Hendriks dagelijks vanaf het pittoreske Kasteelplein in Breda het laatste (sport)nieuws met onderwerpen als de Tour de France, Wimbledon, het WK Voetbal voor vrouwen en een aantal Formule 1-races. Dat klinkt als de ultieme tv-tip voor sportliefhebbers, maar niets blijkt minder waar. De 713.000 kijkers moesten maandagavond duidelijk nog even wennen en noemden de huidige opzet zelfs 'rommelig' en 'van de hak op de tak'. 


Shirma's Soul Food

Wie maandagavond zin had om even lekker achterover te leunen en lineair tv te kijken, kwam aardig aan zijn trekken. Naast De Oranjezomer was het namelijk onder meer ook tijd voor het debuut van de SBS6-spelshow Lettrix. Patrick Martens en Dyantha Brooks konden rekenen op de steun van 111.000 mensen. Verder begon het slotseizoen (van de vooral online-hit) Dertigers met 131.000 kijkers, kon Girls, Girls Girls rekenen op 135.000 mensen en deelde Shirma Rouse met 7000 mensen (om 18:00 uur) en met 3000 mensen (om 23:02 uur) haar eerste recept in haar kookprogramma Shirma's Soul Food op 24Kitchen.


Kopen Zonder Kijken

Hoe leuk al dat nieuws ook is, kijkers pakten er toch weer oude en vertrouwde titels bij. Goed nieuws dus voor RTL4 en NPO1, want zowel Ik Weet Er Alles Van (880.000), de allerlaatste herhaling van Kopen Zonder Kijken (668.000) als MAX Vakantieman (1,6 miljoen) en een herhaling van We Zijn Er Bijna! (1 miljoen) staan op een respectievelijke achtste, vijftiende, tweede plek en vierde plek in het algemeen klassement. Chateau Meiland deed het ditmaal ook beter dan Kopen Zonder Kijken: de negentiende en laatste aflevering van dit seizoen trok 780.000 kijkers.

Meer over