Benedetta

Paul Verhoeven choqueert met lesbische nonnen in Benedetta

NPO 2 - vrijdag 15 december om 00:05

© Plurimedia
Aan het eind van de zeventiende eeuw claimt een non in een Toscaans klooster wonderen te kunnen verrichten. Of ze dat ook daadwerkelijk kan, zie je in Benedetta.

Regisseur Paul Verhoeven choqueert vaak met zijn werk, zo ook in deze film vol schuld, boete en onderdrukte seksuele verlangens.

Benedetta

Eind zeventiende eeuw sluit de jonge Benedetta (Virginie Efira) zich aan bij een kloosterorde in Toscane. Ze heeft er geen onomstreden ‘normaal’ kloosterleven: ze beweert religieuze visioenen te hebben. Daarnaast zou ze ook wonderen kunnen verrichten. Door haar gave krijgt ze steeds meer macht binnen het klooster, maar er in Benedetta ontstaat ook wantrouwen over haar beweringen.

Ondertussen heeft ze een verboden affaire met een andere non, Bartolomea (Daphné Patakia). De Kerk besluit een onderzoek in te stellen om erachter te komen of Benedetta echt een bijzondere connectie heeft met God, of dat ze de boel belazert. Spreekt ze de waarheid?

Paul Verhoeven

Deze film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal van een Italiaanse non die terechtstond voor homoseksualiteit. Dat verhaal werd ontdekt en opgeschreven door historicus Judith C. Brown. De film ging in première op het filmfestival van Cannes. Sommige critici vonden Benedetta een vorm van godslastering.

Regisseur Paul Verhoeven gaf op een persconferentie aan dat hij dat maar onzin vond: “Ik begrijp echt niet dat iets godslastering kan zijn, terwijl het grotendeels echt gebeurd is.” Volgens hem zijn de feiten onomstotelijk: “Je kunt praten over wat verkeerd was of niet, maar je kunt de geschiedenis niet veranderen. Ik denk dat het woord godslastering in dit geval dom is.”

Meer over