Jaap heeft genoeg aan zijn vaste rituelen. Hij moppert wat, kijkt het nieuws en vermijdt vooral verandering.
De Terugreis
Zijn vrouw Maartje, met wie hij al 46 jaar samen is, verlangt juist naar iets wat hun vastgeroeste bestaan doorbreekt.
Wanneer een brief van een oude Spaanse vriend op de mat valt, ontwaakt bij haar een vergeten gevoel van avontuur. Met veel moeite krijgt ze Jaap zover om in hun oude auto naar Spanje te rijden.
De reis levert komische situaties op voor het stel dat niet op hun plaats is in de moderne wereld: verdwalen met een verouderde wegenkaart, hotelkamers met pasjes in plaats van sleutels, tankstations zonder personeel – het is allemaal gedoe.
Tussen het gekibbel door komen ook warme herinneringen boven in De Terugreis.
Martin van Waardenberg
De titel verwijst dan ook niet naar de rit terug naar Nederland, maar naar een reis naar het verleden. En naar een andere reis die Maartje doormaakt: ze gaat mentaal achteruit.
Haar vergeetachtigheid en momenten van verwarring komen steeds duidelijker naar voren, al wil Jaap dat liever niet erkennen.
Regisseur Jelle de Jonge vindt een knap evenwicht tussen lichte humor en de tragische realiteit van het stel. Soms zijn Jaap en Maartje misschien net wat te wereldvreemd voor komisch effect, maar De terugreis verliest nooit zijn oprechtheid.
Dat is vooral te danken aan de voortreffelijke hoofdrollen van Martin van Waardenberg en Leny Breederveld. Hun spel maakt het emotionele slot des te aangrijpender, een einde dat niet in de koude kleren gaat zitten.