NOS Oranje jaaroverzicht 2020

Opmerkelijk Oranjejaar

NPO 2 - zaterdag 26 december om 20:20

© ANP
Ook voor de Oranjes was 2020 een ongewoon jaar. Astrid Kersseboom blikt met deskundigen terug op opmerkelijke momenten. Zoals de toespraak die koning Willem-Alexander gaf tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei.

Zo aan het einde van het jaar mag in het rijtje terugblikprogramma's het NOS Oranje jaaroverzicht 2020 niet ontbreken. De leden van het koninklijk huis doken het afgelopen jaar met regelmaat op verschillende plekken op om mensen een hart onder de riem te steken. Terugblikkend is er een aantal momenten geweest die opmerkelijk te noemen zijn. Zo gaf koning Willem-Alexander - als eerste regerend vorst ooit - een toespraak tijdens de Nationale Herdenking op 4 mei.

Wilhelmina

Daarin zette hij vraagtekens bij de rol van zijn overgrootmoeder, koningin Wilhelmina, in de Tweede Wereldoorlog. Over deze en andere gebeurtenissen praat Astrid Kersseboom met onder meer verslaggever van het koninklijk huis Kysia Hekster en Gerdi Verbeet, voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei.

Meer over