Zembla

Hoe werkt de marketing van kledingfabrikanten?

NPO 2 - donderdag 2 september om 20:40

© https://pers.bnnvara.nl/media-library/
Waarom kopen mensen toch altijd weer nieuwe kleren? De marketingmachines van grote kledingbedrijven draaien op volle toeren en verleiden de consument via allerlei kanalen. Maar hoe gaan zij precies te werk?
Shoppen, shoppen en nog eens shoppen: mensen blijven maar nieuwe kleding kopen, ook als ze al ruim voldoende hebben. Geraffineerde marketingtrucs van (online)kledingwinkels zorgen ervoor dat de verleiding enorm is. Zembla onderzoekt welke middelen bedrijven inzetten om zoveel mogelijk kleding aan de man te brengen. Winkelketens gebruiken influencers om jongeren via sociale media te verleiden aankopen te doen. En natuurlijk is er de klantenkaart, waarmee een bedrijf een zeer gedetailleerd klantprofiel maakt en daar de marketingtechnieken op afstemt. Het gaat zelfs zo ver dat kledingmerken studies van gedragswetenschappers gebruiken om mensen meer spullen te laten kopen. En met succes: kleding is online nog altijd met afstand het meest bestelde product.

Meer over