Tijl Beckand over Tijl B Op Volle Toeren

22 maart 2017 13:30 | muziek | Door Televizier

© Falco Hassink

Na het succes van Ali B op volle toeren is er nu een nieuwe versie van het Avrotros-programma: Tijl B op volle toeren. Onder leiding van Tijl Beckand komen artiesten uit de pop- en klassieke wereld samen.

Twee jaar geleden maakte Avrotros al bekend dat ze een nieuwe versie van Ali B op volle toeren op televisie wilde brengen. Tijl Beckand las het bericht ook. “Ik dacht: ik ben benieuwd wie dat gaat presenteren, want dat moet wel iemand zijn die zowel de popmuziek als de klassieke muziekwereld kent.” Lacht: “En dan ben je bij mij aan het juiste adres.” En inderdaad werd hij benaderd voor de presentatie.

André Hazes met operazangeres

In Tijl B op volle toeren brengt hij topartiesten uit de pop- en klassieke muziek samen, laat ze kennismaken met elkaars werelden en daagt ze uit een eigen versie te maken van het muziekstuk van de ander. André Hazes jr. wordt bijvoorbeeld aan operazangeres Maria Fiselier gekoppeld, Jeroen van der Boom aan het Nederlands Blazers Ensemble en dj Mental Theo aan het Matangi Quartet. Verwondering, onbegrip, hilariteit, ontroering en waardering volgen elkaar in hoog tempo op.

Religie

Het maken van de achtdelige serie had de nodige voeten in de aarde. Zo bleek het strikken van klassieke muzikanten nog een behoorlijke klus. “Velen durfden niet, ze waren bang voor de situatie waarin ze terecht zouden komen. Ze kennen die popartiesten niet en hebben geen idee wat hen te wachten staat als ze bij de Toppers of op Dutch Valley staan.” Ook angst voor de reactie van hun publiek speelde mee. “Bij klassieke muziek gaat het vooral om perceptie. Muzikanten worden beoordeeld op hoe zij bestaande composities ten gehore brengen, dat heeft bijna iets van een religie.

Jeroen van der Boom en het Nederlands Blazers Ensemble

Op het moment dat het Nederlands Blazers Ensemble, dat doorgaans Mozartstukken speelt, met een popnummer van Jeroen van der Boom aan de slag gaat, dwingt dat weinig respect af – dénken ze. In de popmuziek geldt dat minder, omdat het daarin veel meer om de fans draait. Die
denken: alles wat mijn favoriete zanger of band doet, vind ik goed. Daardoor hebben popartiesten meer vrijheid om te doen wat ze willen.” Overigens bleken de popartiesten ook weinig kennis van klassieke muziek te hebben. “Toen ik aan André Hazes jr. vroeg enkele muzikanten te noemen, kwam hij niet verder dan André Rieu.”

Galajurk op Dutch Valley

“Vanwege hun overvolle agenda’s was het soms lastig om de artiesten samen te brengen. Tussen de afspraken zaten soms meerdere maanden. Daardoor heeft het een jaar geduurd om deze serie te maken. Het was behoorlijk intensief allemaal,” verklapt Beckand. Desondanks heeft hij er volop van genoten. “Ik vond het boeiend om die twee totaal verschillende muziekstammen samen te zien komen, want de artiesten hadden geen idee hoe het er in andermans wereld aan toe gaat. Het voelde een beetje alsof je met je gescheiden ouders op stap bent.” Het leverde ook grappige momenten op. Zo zingt Maria Fiselier op het festival Dutch Valley haar versie van een nummer van André Hazes jr. “Ze had een galajurk meegenomen voor haar optreden in de veronderstelling dat er een kleedkamer zou zijn. Niet dus.”

Geen noten lezen

Volgens Beckand is het programma in zijn opzet geslaagd. “De samenwerkingen hebben absoluut verbindend gewerkt. Klassieke muzikanten kijken vol bewondering naar het feit dat popartiesten zeven avonden per week in een volle concertzaal of feesttent staan. Andersom kijkt Andre Hazes jr., die geen noten kan lezen en op school een twee had voor muziekles, vol ontzag naar Maria Fiselier, omdat zij wel geschoold is. Je ziet ze allebei denken: wat jij hebt, zou ik ook wel willen. Daarnaast leren ze een hoop van elkaar en genieten ze van elkaars muziek. Dat is leuk om te zien.”

Leef

Grote vraag is natuurlijk: wat vonden ze van elkaars bewerkingen? “Ze waren er allemaal oprecht blij mee. Ze hebben ook echt hun best gedaan om er iets moois van te maken. Ik vond het intrigerend om die muzikale processen te zien. Zelf was ik zeer onder de indruk van Jeroen van der Boom, die een Jacques Brel-achtige versie van Sergej Prokofjevs Romeo en Julia had gemaakt. Andersom vond ik de ariaversie die Maria Fiselier van Hazes’ hit Leef liet horen zeer geslaagd.”

Tijl B op volle toeren wekelijks vanaf donderdag 23 maart om 20.25  NPO 2

Meer over