Belgen willen ander Songfestival

10 augustus 2009 14:26 | overig-tv-nieuws | Door Televizier

Terwijl de zomer zijn hoogtepunt bereikt, twijfelen programmamakers in België over de toekomstige invulling van het tv-programma Eurosong. Daarin wordt door middel van voorrondes de Belgische kandidaat voor het Eurovisie Songfestival gekozen. Maar omdat België net als Nederland al jaren geen deuk in een pak songfestivalboter kan slaan, moet dat maar eens veranderen, vinden critici.

Ondanks de hoge kijkcijfers van het programma, gemiddeld zo'n 2 miljoen, bestaat er namelijk ook bij de zuiderburen al enige tijd onenigheid over deelname aan het Songfestival vanwege de tegenvallende prestaties van de kandidaten van de laatste jaren.

Speculaties
Er moet iets anders, vinden critici, die het concept met de voorrondes achterhaald vinden. Tv-zender Eén blijft echter vooralsnog zwijgen over de toekomst van het programma en dus vieren speculaties hoogtij.

Kandidaat kiezen
Als alternatief voor het voorrondesysteem denken sommige Belgen aan het direct inzenden van één kandidaat. Hij of zij zou dan in een nieuw voorrondeprogramma een outfit en act moeten krijgen die door het publiek wordt gekozen.

Daarnaast wordt gedacht aan het in een speciaal programma laten wedijveren van grote namen uit de Belgische muziekindustrie. Zo zouden muzikale toppers als Milk. Inc. of de (Belgische) zangers Natalia dan op uitnodiging van de programmamakers tegen elkaar kunnen strijden voor deelname aan het Eurovisie Songfestval. De winnaar zou een vooraf geselecteerd liedje meekrijgen om de Belgische eer hoog te houden.

Dalende populariteit
Zekerheid over of die plannen doorgang zullen vinden, is er nog niet. Zoals gezegd hult tv-zender Eén zich in stilzwijgen over de toekomst van het programma.

Dat er iets moet gebeuren, staat voor veel fans vast. De afgelopen jaren is het steeds meer Belgen tegen gaan staan dat het land steeds verliest, en daardoor verliest ook Eurosong aan kracht. De kijkcijfers daalden de afgelopen jaren dan ook gestaag en sinds 2004 is een kwart van alle kijkers afgehaakt.