Vaak draaide het daarbij om een online casino of andere vorm van sportgokken. Inmiddels is het reclame klimaat flink veranderd, maar het onderwerp is op tv nog lang niet verdwenen.
Van stortvloed naar strengere regels
In 2021 werd online gokken in Nederland legaal, onder strikte voorwaarden. In de jaren daarna nam het aantal reclames snel toe, ook rondom sportuitzendingen. Dat leidde tot politieke discussie en zorgen bij toezichthouders over de zichtbaarheid van kansspelen voor jongeren en andere kwetsbare groepen.
Als reactie daarop geldt sinds 1 juli 2023 een verbod op ongerichte reclame voor online kansspelen. TV en radio vallen daar nadrukkelijk onder. Reclamespots die je 'toevallig' meekreeg tijdens Studio Sport of een talkshow zijn daardoor in Nederland niet meer toegestaan. Het idee daarachter is dat mensen niet worden verleid als zij niet zelf actief naar gok informatie zoeken.
Shirts, stadions en sportprogramma’s
Toch is het beeld op het scherm niet van de ene op de andere dag reclamevrij geworden. Voor sponsoring gold een overgangsperiode. Sportsponsoring door aanbieders van online kansspelen is sinds 1 juli 2025 verboden. Dat betekent dat logo’s van gokbedrijven op Nederlandse voetbalshirts en in stadions niet meer mogen, ook niet als boarding reclame langs het veld.
Voor kijkers betekende dit een geleidelijke verschuiving. Eerst verdwenen veel TV-spots en programma bumpers, daarna raakten shirts en stadions hun gok logo's kwijt. In buitenlandse competities is die sponsoring nog wel zichtbaar, waardoor je tijdens een Champions League-avond soms nog borden of shirts met gok merken ziet.
Wat je niet ziet, maar wel merkt
Onderzoek laat zien dat reclame voor kansspelen vooral gevoelig kan zijn voor mensen die al risico lopen op problematisch spelgedrag. Daarom ligt de nadruk in beleid nu op bescherming van kwetsbare groepen en duidelijke waarschuwingen, bijvoorbeeld met een leeftijdsgrens en 'speel bewust'-boodschappen.
Naast de zichtbare reclames is er een hele laag aan informatie op internet ontstaan. Vergelijkingssites en gidsen proberen uit te leggen hoe de gereguleerde markt in elkaar zit en welke aanbieders een vergunning hebben. Meneer Casino is een voorbeeld van zo’n platform dat zich richt op Nederlandse spelers en informatie geeft over legale online casino’s, reviews en regelgeving.
Kijken met een mediawijze bril
Als kijker beweeg je dus in een landschap waarin expliciete gokreclames op TV sterk zijn beperkt, terwijl sponsoring en online zichtbaarheid een rol blijven spelen. De voetbalwedstrijd die je bekijkt lijkt misschien 'gokvrij', maar in de marge zie je soms nog oude logo’s in buitenlandse beelden, kleine verwijzingen in studio-achtergronden of spelers die na afloop vragen krijgen over financiële gevolgen voor hun club. Mediawijs kijken betekent dat je die lagen herkent. Niet alleen in de reclameblokken, maar ook in commentaar, interviews en online artikelen rondom sportwedstrijden.