Hoe werkt een laadpaal installatie thuis?

14 maart 2022 12:06 | partnerbijdrage | Door In samenwerking met onze partners

© Pexel Photo
Wanneer je elektrisch rijdt of dat van plan bent, zal je te maken krijgen met het opladen van je elektrische auto. Er zijn verschillende opties voor laden, waaronder laden bij publieke laadpalen, op de zaak, maar ook bij jou thuis. Wij leggen hier alle opties aan je voor.

Door de toenemende populariteit van elektrische auto’s wordt het steeds drukker bij publieke laadpalen. Bovendien is openbaar laden relatief duurder dan thuis laden. Daarom is het installeren van een laadpaal thuis een voordelige optie. Maar wat komt er allemaal kijken bij een laadpaal installatie? In dit artikel lees je er alles over.

Een laadpaal installatie thuis

Maar eerst, waarom zou je überhaupt een laadpaal installeren? Je kunt toch ook je auto via het stopcontact laden? Dat kan, maar dat brengt risico’s met zich mee. Zo is er hoge spanning en stroom nodig om de auto op te laden en kan de laadkabel oververhit raken. Gevaarlijk dus! Daarbij kan de oplaadduur oplopen tot twaalf uur; een stuk minder efficiënt.

Een laadpaal voor thuis, daarentegen, is speciaal ontwikkeld om met hoge spanning en stroom te werken. Opladen gaat nu een stuk sneller én veiliger. Echter is het raadzaam om de installatie van de laadpaal te laten uitvoeren door een professional. Installateurs zijn ervaren en hebben de benodigde elektrotechnische kennis. Bovendien moeten er verschillende handelingen worden uitgevoerd voor een succesvolle laadpaal installatie. Denk aan aanpassingen in de meterkast, graafwerk en het aansluiten van de laadpaal. Hoe verloopt het hele proces dan precies?

De stappen voor een laadpaal installatie

Hieronder lees je stap voor stap wat er komt kijken bij een laadpaal installatie:

  1. 1-fase of 3-fasenaansluiting? – Bepaal van tevoren of je een 1-fase of 3-fasenaansuiting hebt in je meterkast. Dit heeft namelijk invloed op zowel de installatie als het maximale laadvermogen.
  2. Bepaal plaats van de laadpaal – Dan is het belangrijk om te weten waar je jouw laadpaal op eigen terrein wil plaatsen. Dit is bepalend voor de afstand tot de meterkast; voor een langere afstand heb je een langere kabel nodig. Heb je geen eigen terrein? Dan kan je een openbare laadpaal aanvragen bij je gemeente. Dit openbare oplaadpunt is dan te gebruiken door iedereen.
  3. Welke laadpaal wil ik? Het is raadzaam om te bepalen welke laadpaal het beste bij je past. Wil je bijvoorbeeld een laadpaal met slimme functies zoals automatische verrekening of een reguliere laadpaal? Je kunt altijd vrijblijvend met een expert overleggen welke laadpaal aansluit op jouw wensen.
  4. Professional komt langs – Wanneer je een laadpaal hebt gekozen en besloten hebt deze te laten installeren, komt een professional bij je langs.
  5. Nieuwe stroomgroep in meterkast – De installateur zal een aparte stroomgroep in je meterkast aanmaken. In sommige gevallen moet er een muurdoorboring worden gemaakt om de kabels naar buiten te brengen. Dit zal altijd in overleg plaatsvinden.
  6. Kabels ingraven – Vervolgens zal de installateur de kabels ingraven. Na het graafwerk zal de bestrating weer netjes teruggelegd worden en zie je jouw oprit terug zoals die eerst was.
  7. Plaatsen van de laadpaal – Ten slotte wordt de laadpaal op de door jouw uitgekozen plek geplaatst. De installateur sluit vervolgens de kabels aan en verbindt jouw laadpaal met je thuisnetwerk (wanneer je daarvoor hebt gekozen).
  8. Werking en controle – Wanneer jouw laadpaal eenmaal is geïnstalleerd, zal de installateur de werking van de laadpaal uitleggen en samen met jou de laadpaal testen en controleren. In principe heeft een laadpaal geen onderhoud nodig, maar mocht er wat mis zijn, dan kun je contact opnemen met de laadpaal aanbieder.

Kosten laadpaal thuis (en installatie)

De kosten van de installatie hangen af van de volgende factoren:

  • De fase aansluiting (1-fase of 3-fase);
  • De afstand tussen de meterkast en laadpaal;
  • Extra werkzaamheden, zoals het verbinden met je thuisnetwerk.

De installatiekosten variëren op basis hiervan tussen de 400 en 800 euro. Daar bovenop komen de aanschafkosten van het laadstation. Ook deze kosten verschillen per laadstation (denk aan het hebben een reguliere of slimme laadpaal).

De aanschaf van een laadpaal inclusief installatie lijkt een behoorlijke investering. Dat is het ook, maar binnen een paar jaar verdien je het zo terug. Waarom? Omdat thuis laden een stuk goedkoper is dan laden bij publieke laadpalen. Zo betaal je thuis gemiddeld 26 cent per kWh, terwijl dat bij openbare laadpalen kan variëren tussen de 20 en 60 cent per kWh. Bovendien is het hebben van een laadpaal thuis de moeite waard, omdat je altijd met een volle accu vertrekt, laadt wanneer het jou uitkomt en wachttijden ontloopt bij publieke laadpalen.

Meer over