Van televisie naar tablet: hoe entertainment verschuift naar online platforms

18 augustus 2025 13:51 | partnerbijdrage | Door Van onze partners

© Pexels
Nog niet zo heel lang geleden zaten we massaal om acht uur ’s avonds klaar voor het journaal, gevolgd door een serie of talkshow. Televisie bepaalde ons ritme, en de wekelijkse TV-gids was onze leidraad voor een ontspannende avond. Dat kunnen we ons nu amper nog voorstellen...

Tegenwoordig hoef je voor entertainment niet meer op de bank te zitten met de afstandsbediening in de hand; entertainment past in je broekzak, altijd en overal, en het medialandschap is in sneltreinvaart veranderd van televisie naar tablet.

De macht van 'on demand'

De grootste verandering is misschien wel dat we zelf zijn gaan bepalen naar wat we kijken en wanneer. Vroeger bepaalden de grote omroepen waar je de volgende morgen aan het koffieapparaat over spraken, nu is het allemaal Netflix, Videoland, Disney+, Amazon Prime en sinds kort ook HBO Max wat de klok slaat.

De traditionele tv zenders hebben flinke concurrentie gekregen. Op een avondje bankhangen ben je niet langer afhankelijk van de tv-gids, maar van jouw eigen lijst met favorieten.

Eén scherm is niet genoeg meer

Tablets en smartphones hebben ons kijkgedrag nog verder veranderd. Waar de tv vroeger het enige scherm in de kamer was, kijken we nu vaak met meerdere schermen tegelijk. Even een WhatsAppje tussendoor, even de live-tweets bekijken tijdens een realityshow, of een quiz-app die synchroon loopt met het programma op televisie. Een programma leeft niet meer alleen op televisie, maar ook op social media, in podcasts, in TikTok-clips en via exclusieve online content.

Andere vormen van online entertainment

Online entertainment is meer dan Netflix alleen. Dankzij onze smartphones en tablets is er een nieuwe wereld van gaming en gokken opengegaan. Populaire spellen kunnen spelers urenlang boeien met uitdagingen, beloningen en sociale verbondenheid. Online vind je overzichten met de beste online slots, en handleidingen voor poker, blackjack en sportweddenschappen.

Dee verschuiving naar online platforms brengt ook een nieuw speelveld van regels en verantwoordelijkheden met zich mee. Veel mensen denken bijvoorbeeld dat de minimumleeftijd voor online gokken altijd 18 jaar is, maar dat klopt niet helemaal. Voor online slots is de grens 21 jaar. Voor platforms en adverteerders betekent dit dat ze heel zorgvuldig moeten omgaan met wie ze bereiken. Reclames mogen bijvoorbeeld niet gericht zijn op jongeren, en er moeten duidelijke leeftijdscontroles plaatsvinden bij registratie.

Reclame: van blokken naar slim targeten

Adverteerders hebben hun strategie aangepast. Het klassieke reclameblok tijdens een programma bereikt steeds minder mensen, omdat kijkers liever doorspoelen of kijken zonder reclame. Online platforms spelen daar handig op in met gepersonaliseerde advertenties. Jij ziet de reclame die past bij jouw profiel, of je nu 25 bent en fanatiek gamet, of 50 en geïnteresseerd bent in tuinieren. Maar hoe ver mag je gaan met gepersonaliseerde content?

Media-integratie

De grens tussen televisie en online entertainment vervaagt steeds verder. Veel programma’s die populair zijn op tv, worden online verlengd met extra content. Andersom zien we dat succes op platforms als YouTube of TikTok kan leiden tot een plek op televisie. Denk aan influencers die hun eigen shows krijgen, of populaire podcasts die verfilmd worden.

Voor kijkers betekent dit dat er een eindeloze keuze is, maar ook dat het soms lastig wordt om door de bomen het bos te zien. Waar kun je terecht voor je favoriete serie? Staat die op Netflix, Videoland of toch op Disney+?

Van passief naar interactief

Televisie was lang eenrichtingsverkeer: de zender zendt uit, kijker kijkt. Maar dat is al lang verleden tijd. Het publiek is tegenwoordig niet langer een stille massa, maar een actieve deelnemer. Zo bepaalt de kijker mee wie wint tijdens talentenjachten of zijn er zelfs interactieve series waarin je zelf het verhaal bepaalt, zoals Black Mirror: Bandersnatch van Netflix. Ook in sportuitzendingen, talkshows en nieuwsprogramma’s wordt de input van kijkers steeds belangrijker.

Heeft televisie nog toekomst?

Is de traditionele televisie dan ten dode opgeschreven? Zeker niet. Grote live-events zoals het Eurovisie Songfestival, sporttoernooien of nationale verkiezingsshows trekken nog steeds miljoenen kijkers naar het grote scherm. Het collectieve kijkmoment heeft nog steeds waarde

Maar televisie zal zich moeten blijven aanpassen. Kijkers verwachten steeds meer flexibiliteit: ze willen programma’s terugkijken, fragmenten delen op social media en interactief meedoen via polls of chats. Hybride vormen, waarbij live-uitzendingen ook direct online beschikbaar zijn, worden steeds normaler.

De verschuiving van televisie naar tablet heeft ons kijkgedrag voorgoed veranderd. We zijn flexibeler, actiever en hebben meer keus dan ooit. Maar met die vrijheid komt ook verantwoordelijkheid. Platforms en makers van programma's moeten zorgen voor transparantie in hun aanbod en jongeren beschermen tegen eventuele negatieve gevolgen van entertainment. De minimumleeftijd van 21 jaar voor online slots is daar een duidelijk voorbeeld van: entertainment mag leuk zijn, maar het moet ook veilig blijven.

Eén ding is zeker: of we nu op de bank, in de trein of in bed liggen met onze tablet, entertainment is overal, altijd en in elke vorm beschikbaar.

Meer over