Rohan Gottschalk van GTST: 'De lesbische relatie van Laura kwam in het NOS-Journaal'

25 juni 2018 15:01 | soap | Door Irma Tomas

© GTST

Al is het puur entertainment, de schrijvers van de soap Goede tijden, slechte tijden gaan geen taboe uit de weg. Producent daily drama Rohan Gottschalk: ‘Als kijkers er iets van opsteken, is dat mooie bijvangst.’

Tekst: TijgerbloedTeksten

Je werkt inmiddels al vele jaren aan GTST. Wat maakt het zo leuk?
“Ik krijg er nog steeds veel energie van. Ik begon achttien jaar geleden als scenarioschrijver. Later werd ik hoofdschrijver, acht jaar geleden werd ik producer, en sinds een jaar ben ik ook hoofd dagelijks drama. Ik heb dus iets meer afstand gekregen, maar nog steeds bedenk ik samen met onze schrijvers de grote lijnen voor de serie, dat is echt het allerleukst. Het is een kick als op tv alles samenvalt en je ziet: het is goéd.”

Hoe gaat dat schrijfproces?
“Ons schrijversteam bestaat uit vijftien mensen. De hoofdschrijvers bedenken de verhalen. Die gaan naar de storyliners, zij bedenken per week alle scènes. De dialoogschrijvers werken die scènes weer uit. Tussendoor lees ik steeds mee en geef commentaar. We doen ongeveer een week over een aflevering.”

Wat zijn de vaste waarden in een script?
“Het verhaal moet de kijker altijd raken, er moet iets herkenbaars in zitten. Je moet de karakters kunnen begrijpen, al haat je sommige personages en doen ze dingen die jij echt nooit zou doen. Om maar een extreem voorbeeld te noemen: een ouder van een misbruikt kind doet de dader iets aan. Al denk je zelf: zoiets zou ik niet doen, toch kun je je misschien voorstellen dat iemand daartoe wel in staat is. Ook de bad guy die verschrikkelijke dingen doet, moet je als kijker enigszins kunnen snappen. Pas dan kan het verhaal je raken. Het verhaal moet hoe dan ook een emotie teweegbrengen. Het ergste is als kijkers denken: dit doet me helemaal niks.”

Jullie hebben inmiddels aardig wat taboeonderwerpen behandeld in bijna 28 jaar GTST. Zoeken jullie bewust naar controversiële thema’s?
“Wij maken entertainment, maar met eigentijds drama kun je niet om actuele maatschappelijke issues heen. We gaan geen onderwerp uit de weg, of het nu gaat over homoseksualiteit, psychische problemen, asielzoekers, of zoals recentelijk, de naaktfoto’s van Kimberly Sanders die werden verspreid. Dit doen we niet om het effect, ook niet omdat we Nederland eens even willen laten zien dat je zoiets niet moet doen, maar omdat het dramatisch interessant is dat een jong meisje daarmee wordt geconfronteerd. Als kijkers er ook nog iets van opsteken is dat mooie bijvangst. Goede tijden is een goed medium om onderwerpen in de huiskamers besproken te krijgen, zonder daar meteen een waardeoordeel op te plakken. Als een onderwerp in de huiskamers discussie oproept, lijkt me dat alleen maar goed.’’

Welke onderwerpen wekken de meeste reacties op?
“De lesbische relatie tussen Laura en Tessel was in 1994 een item in het NOS Journaal. Toen we bijna twintig jaar later lieten zien hoe Lucas en Edwin elkaar zoenden, zorgde dat nog steeds voor ophef. Dat de vader van Edwin de situatie niet accepteerde en Lucas het ziekenhuis in sloeg, daar hoorde je niemand over. We kregen ook heel veel reacties over de plannen voor een AZC in Meerdijk. Sommige kijkers dachten dat we hen dit onderwerp door de strot wilden duwen, terwijl we het juist genuanceerd en van alle kanten belichtten. Vorig seizoen was er weer veel te doen over Rover die zichzelf sneed. Maar wij wilden het verhaal vertellen van een jongen die met een groot geheim rondloopt. Een jongen die zo onder dat geheim gebukt ging dat hij zichzelf beschadigde. Er waren kijkers die het belachelijk vonden dat we het ook lieten zien. Maar aan de andere kant liet de Stichting Zelfbeschadiging weten juist blij te zijn dat we het onderwerp uit de taboesfeer haalden.”

Op de komende Amsterdam Gay Pride in augustus vaart voor het eerst ook een GTST-boot mee. Dat is wel een echt statement?
“Absoluut. We hebben best al veel verhalen gehad die waren gerelateerd aan homoseksualiteit, dus vinden we het mooi om erbij te zijn. Het thema dit jaar is ‘heroes’, helden, wat ons betreft zijn de kijkers onze helden, ze inspireren ons met hun verhalen. Dus dat komt mooi samen.”