Tour de France 2018

De avondetappe: Een logistieke operatie

7 juli 2018 12:04 | sport | Door Irma Tomas

© ANP
Elke dag een live-uitzending vanaf een andere plek. Steeds andere gasten aan tafel. Weinig televisieprogramma’s zijn logistiek zo’n uitdaging als De avondetappe, gepresenteerd door Dione de Graaff en Herman van der Zandt.

Oktober 2017. De Tourorganisatie maakt het etappeschema van de komende ronde bekend. Pascal Clement, regisseur van De avondetappe, begint meteen te denken. Wat zijn de finishplaatsen? Welke regio’s doet de Tour aan? Zijn er grote verplaatsingen? Ook de twee producers van het programma komen meteen in actie. Voor de grote NOS-equipe zijn er immers hotels nodig.

Niet altijd een kasteel

In het vroege voorjaar begint de grootste klus: het zoeken van locaties voor de uitzending. “Het eerste uitzoekwerk doen we online”, vertelt Pascal. “De diversiteit is belangrijk. We willen niet altijd bij een kasteeltje zitten, maar ook eens op een pleintje in een mooi dorp of op de camping. We googelen een mooi lijstje bij elkaar van locaties die in aanmerking komen. De producers leggen vervolgens contacten en zo gaat de bureaucratische molen draaien. Filmen midden in Parijs heeft meer voeten in aarde dan op een pleintje in een dorp met honderd inwoners.”

Reisschema's

Iets later gaat ook de redactie aan de slag. Welke reportages moeten er komen? Wat zijn leuke gasten? Dan is het tijd om de mensen te uit te nodigen. Hebben ze zin en tijd om aan te schuiven? Overigens is het maken van reisschema’s voor de gasten ook nog een hele klus. Sommigen komen met het vliegtuig, anderen met de trein of eigen vervoer.

Niet alleen het plannen en organiseren begint al in een vroeg stadium. Een paar weken voor de start van de Tour neemt Pascal met presentator Herman van der Zandt de eerste reportages op in Frankrijk. “Elke uitzending eindigt met een verhaaltje over de etappe van de dag erna. Niet te serieus, allemaal met een knipoog. We hebben ze net opgenomen”, vertelt Pascal.

Logistieke nachtmerrie

En dan, na maanden van voorbereiden, gaat La Grande Boucle op zaterdag 7 juli eindelijk van start. Niet alleen voor de renners, maar ook voor de NOS’ers breken hectische weken aan. Zo begint de werkdag van Herman van der Zandt zodra hij ’s ochtends rond half negen naar de startplaats vertrekt om te praten met renners en ploegleiders. Vervolgens gaat hij door naar de finish om daar een bijdrage te leveren in het liveverslag van die middag. Zijn collega’s van De avondetappe zijn intussen al onderweg naar de locatie waar diezelfde avond de uitzending vandaan komt. Dat is een hele logistieke operatie. Pascal: “De organisatie laat renners steeds vaker heel Frankrijk door gaan met een vliegtuig. Ook deze Tour gebeurt dat twee keer. Wij moeten ons met vrachtwagens verplaatsen. Soms is de afstand gewoon te groot. Dit jaar hebben we het één keer niet kunnen oplossen en zitten we met De avondetappe dus ergens anders dan waar de renners zijn.”

Herman en Dione

Gelukkig is het over het algemeen geen probleem en komen ze in de loop van de middag aan op de plek van waar die avond de uitzending plaatsvindt. Dan begint het opbouwen van de set. Waar komt de tafel te staan? Hoe is het licht? Wie moet waar zitten? Rond een uur of tien ’s avonds begint de live-uitzending. Dione zit aan tafel met de gasten, Herman praat elders met de hoofdrolspelers van de dag en Pascal zorgt dat de uitzending goed verloopt. Wie denkt dat hun werkdag er na afloop van het programma op zit heeft het mis. Pascal: “Meteen na de uitzending breken we alles weer af. Vaak zijn we pas na middernacht in ons hotel.” Uitslapen is er dan niet bij, want de volgende ochtend begint het hele circus weer van voren af aan.

'Rustdagen'

Gelukkig zijn er in de Tour een paar rustdagen en kan de NOS-crew even bijkomen. “Fout gedacht”, lacht Pascal. “Rustdagen zijn voor ons juist het drukst. Er is geen koers, maar wel een De avondetappe om te vullen. We moeten dus extra reportages draaien. Bovendien houden de ploegen persconferenties waar we heen gaan. Ook zijn we druk met het zoeken naar een actuele locatie om te filmen. Dat kun je niet vooraf doen. Stel er staat een Nederlandse renner bovenaan in het klassement. Dan willen we graag in zijn hotel zitten. Dat betekent dat we op de dag zelf moeten regelen dat we een uitzendinkje op de jeu-de-boulesbaan of zo kunnen maken. Dan moet je wachten op toestemming en dat levert onrust op. Het is het prettiger als een burgemeester van een dorpje in april al heeft gezegd dat we op een bepaald plein mogen filmen. Daarom is de rustdag vaak het spannendst.” Ook Herman van der Zandt lacht als de rustdagen ter sprake komen. “Rust? Dat heb ik niet gedurende die drie weken Tour. Hooguit even als ik ’s nachts de deur van mijn hotelkamer achter me dichttrek.”

De avondetappe, dagelijks - NPO 1 • 22.10

Meer over