Interview

Cornald Maas over Songfestival-commentaar met Jan Smit: 'Wat we precies gaan zeggen, vertellen we elkaar niet'

13 mei 2023 10:00 | sterren | Door Richard Roosenboom

© AVROTROS
Cornald Maas verzorgt met Jan Smit het Songfestival-commentaar. Het onderwerp laat Maas nooit los. "Tussen alle bedrijven door ben ik het hele jaar bezig met wat ik de kijkers in mei ga vertellen."

Een jaar voor aanvang

"De voorbereidingen op een Songfestival beginnen soms al tijdens de overwinningsspeech van de winnaar van het jaar ervoor. Als die iets interessants zegt – zoals Duncan Laurence in 2020 met zijn 'Music first'-verhaal – staan de eerste aantekeningen meteen al in mijn computer. Ik blijf het verder het hele jaar bezig met wat ik de kijkers in mei ga vertellen. Een interessant interview of een rel: het gaat meteen in dossier Songfestival 2023."

Een kwartaal voor aanvang

"Oekraïne maakte in december al hun inzending bekend. Dat was vroeg, de meeste komen in februari of maart. Soms wel zes op één zaterdagavond. Dan ben ik een halve zondag bezig met verwerken van nieuwe informatie. Als Moldavië een act afvaardigt met een vrouw met een gewei en een dwerg met een fluit, dan zou je misschien denken: 'Ze hebben de hele trukendoos opengetrokken'. Duik ik erin, dan blijkt hij een beroemd fluitist te zijn en verwijst dat gewei naar een element uit de Moldavische mythologie. Ik vind het dan leuk om te vertellen dat de deelnemer de cultuur van zijn land wil laten zien."

Een maand voor aanvang

"Normaal is het dan rustig. Alles is wel gezegd over de artiesten en het is afwachten wat ze ervan bakken op het podium. Maar helaas. Er was ditmaal die hele discussie rond het vals zingen van Mia en Dion. De media trokken me voortdurend aan mijn staart – het was bijna een dagtaak."

Anderhalve week voor aanvang

"Ik reis naar Liverpool en volg de repetities van alle landen. Dat is een halfuur per land, elk lied een keer of vier. Ik ga gewoon kijken wat er gebeurt en er vallen altijd dingen op. Misschien ziet het er wel heel anders uit dan tijdens de nationale finale. Heeft Moldavië bijvoorbeeld dat gewei thuisgelaten. Dan pas ik mijn verhaal weer aan."

Een dag voor aanvang

"Jan Smit komt maandagmorgen aan en we gaan samen naar de dress rehearsal. Hij ziet het dan allemaal voor het eerst. Wat we precies gaan zeggen, vertellen we elkaar niet. Wel wisselen we af en toe wat informatie uit om te voorkomen dat we precies hetzelfde vertellen. Daar blijft het bij, een script maken we niet. We willen het zo spontaan mogelijk houden. Wel is er de vaste afspraak: ik leid de act in met informatie en Jan leidt het met frisse blik uit, vanuit zijn eigen muzikale achtergrond."

Vlak voor aanvang

"We testen de lijnen, kijken of alle verbindingen kloppen. Jan belt nog even met zijn vrouw en neemt de laatste voetbaluitslagen nog een keer door. Die is de rust zelve. Ik ben sterk gefocust vlak voor het begint, kijk nog even naar mijn aantekeningen en tel geconcentreerd af naar het moment waarop het EBU-vignet in beeld komt. En dan klinkt de Eurovisie-tune. We kunnen beginnen."

Lees hier alles over

Meer over