Recensie: De Mannentester; verleiding, leugens en wraak

22 april 2017 09:03 | tv-serie | Door Televizier

© KPN Presenteert

De eerste aflevering van serie De Mannentester is zaterdag te zien op KPN Presenteert. De serie zit bomvol goede acteurs, bevat humor en heeft een mysterieus tintje.

In De Mannentester, naar het boek van Heleen van Royen, laat Victoria Kramer zich inhuren door echtgenotes en vriendinnen om hun mannen op de proef te stellen. De femme fatale voelt perfect aan hoe ze de man in kwestie moet verleiden. Manipulatie, verleiding en leugens leiden naar de ontmaskering van haar slachtoffers.

Waslijst aan goede acteurs

Allereerst is er een hele waslijst aan goede acteurs die in deze serie spelen. Eva van de Wijdeven (Dunya en Desie en A'dam - E.V.A.) speelt Victoria Kramer, de hoofdrolspeelster. En voor een klein vrouwtje straalt zij een enorm charisma uit. Ook Gijs Blom (Silk Road) en Renée Fokker (Vrouwenvleugel en De Zomer van '45) hebben een rol in De Mannentester. Onder andere Birgit Schuurman en Juliette van Ardenne spelen een kleine rol in de serie.

Nieuwsgierig

Het verhaal is duidelijk: Victoria heeft een eigen bedrijf waarin ze mannen verleidt, zodat hun vrouw weet of ze hem kan vertrouwen, ja of nee. In negen van de tien gevallen is het antwoord dan ook nee. Elke man wordt op een andere manier aangepakt, waardoor je als kijker het idee krijgt dat mannen toch wel erg makkelijk te verleiden zijn. Door de serie heen loopt de rode draad van Victoria’s jeugd. Wat zij precies heeft meegemaakt, is niet duidelijk, maar dat ze daar nog steeds mee worstelt, is niet te missen. De kijker bouwt een nieuwsgierigheid op en hoopt elke week dichterbij het antwoord te komen.

Humor

In de serie worden serieuze zaken besproken, zoals vreemdgaan, leugens en wraak. De spanning wordt vanaf het begin van de aflevering opgebouwd naar een onverwachts einde. Toch is in deze bloedstollende serie genoeg ruimte voor humor. Soms door een zin of een woordje. Alleen een blik van Victoria kan al genoeg zijn om de kijker aan het lachen te krijgen. Dit gebeurt in de meest bizarre situaties, wanneer Victoria 'bezig' is met een man en hij ineens een klein probleempje blijkt te hebben.

Naakt

Wat is een Nederlandse serie zonder naakt? Ook De Mannentester bevat de nodige naakte scènes, waarbij Eva van de Wijdeven elke aflevering minstens twee keer uit de kleren gaat. Zoals Heleen van Royen het tijdens de première op donderdag 20 april al zei over Eva: “Je moet het maar durven om in je blootje voor heel Nederland op tv te gaan, maar ik moet zeggen, ze heeft een prima lichaam.” Niet alleen de hoofdrolspeelster verschijnt meerdere keren naakt in beeld, ook de mannen moeten er aan geloven, waardoor de humor ook weer om de hoek komt kijken.

KPN Presenteert

De serie wordt uitgezonden op KPN Presenteert. Mocht je nou geen abonnement hebben, zijn de eerste drie afleveringen ook gewoon via de website van KPN te bekijken. Kun je als kijker toch nog een beetje de nieuwsgierigheid opwekken.

Aantal sterren voor De Mannentester: ****