Nuance

Chateau Meiland werd toch niet gepitcht bij de NPO

In zijn dankwoord na het winnen van de Gouden Televizier-Ring had Martien Meiland het over SBS, RTL en NPO. Het programma Chateau Meiland zou aan die drie partijen zijn aangeboden volgens Mr. Wijnen himself, maar de waarheid blijkt toch wat anders te liggen.

Producent Vincent ter Voert laat bij BNR Nieuwsradio weten dat het programma alleen gepitcht is bij de commerciëlen, omdat hij het format niet bij de publieke omroep vond passen. “We hebben het RTL een aantal keer laten zien, SBS een aantal keer laten zien. De NPO heb ik het niet laten zien, dat moet ik even nuanceren. Ik dacht: dit genre past daar niet. Ze hebben me uitgelegd dat ik het de volgende keer ook aan hen moet laten zien.”

Extravagant

In eerste instantie liep men ook een blauwtje bij de commerciëlen, geeft Ter Voert toe. “Iedereen bleek Martien een te extravagant karakter te vinden. Te gay, dat zou kunnen, maar ook extravagant.”

Risico

Zodoende besloten ze zelf maar dat ze gingen draaien zonder de tv als stok achter de deur. "Ik zei: 'We gaan met je mee, we gaan filmen en starten gewoon.' En in die weken - ik stuurde ze elke week en filmpje - heeft SBS uiteindelijk gezegd: 'O, maar als dit de avonturen zijn, dan willen we tóch wel het risico nemen." Dat heeft de makers en familie van Chateau Meiland in ieder geval geen windeieren gelegd met het winnen van de Gouden Televizier-Ring.

Meer over:

Reageren