Op de leest van De slimste mens...

RTL maakte Ik weet er alles van voor oudere doelgroep

Ruben Nicolai had deze zomer een aardige hit te pakken met Ik weet er alles van. Het geheim van de quiz blijkt een bewuste toespitsing op oudere kijkers.

In een interview met het AD doet Ik weet er alles van producent Fremantle de productiekeuzes uit de doeken.

De slimste

RTL 4 keek al jaren met enige jaloezie naar de kijkcijfers van De slimste mens. Weer of geen weer, de spelshow met Philip Freriks en Maarten van Rossem scoort steevast meer dan een miljoen kijkers. Daarom besloot RTL tijdens de zomerstop van GTST ook een quiz te brengen. 

Oudere kijkers

Maar waar tegenwoordig alles uit de kast wordt gehaald om zoveel mogelijk jongeren te trekken, besloot RTL ditmaal juist het oudere publiek te bedienen: "Jongeren zitten in de zomer iets eerder met een biertje op het terras", concludeert producent Hidde Pel, "Het moest daarom interessant voor de iets oudere kijker." 

Take me out

Het resultaat was een "leuke, simpele quiz", zoals tv-columnist Angela de Jong het programma omschreef. Maar, zo onthult Pel, de makers kregen hun inspiratie uit een totaal ander genre: "We dachten aan het datingprogramma Take me out. Wie daar een eerste blik op wierp, dacht vaak qua decor dat het een quiz was. Dus nu: wat als Take me out inderdaad een spel zou zijn?!"

Meer over:

Reageren