Wisselende recensies voor film Gooische Vrouwen 2

4 december 2014 11:16 | film | Door Televizier

© Pief Weyman - Independent Films

Gooische Vrouwen 2 werd groots aangekondigd in de Nederlandse media, maar de bioscoopfilm is geen lievelingetje van de filmcritici.

Gooische Vrouwen verschijnt al jaren niet meer op de buis, maar de serie blijft ongekend populair. De eerste film werd binnen 23 dagen door maar liefst 1.000.000 mensen bekeken en de recensies waren ronduit fantastisch. Op de tweede film wordt minder enthousiast gereageerd.

Synopsis

Cheryl, Anouk en Roelien kunnen niet wachten tot Claire terugkeert uit Burkina Faso. Eenmaal in ‘t Gooi blijkt dat Claire door haar reis een ander persoon is geworden. In het leven van Cheryl zelf is overigens weinig veranderd, Martin beleeft namelijk weer avontuurtjes met andere vrouwen. Anouk, ook ongelukkig in de liefde, klampt zich vast aan een ongezonde relatie en Roelien gaat in op het huwelijksaanzoek van Evert. Haar geluk is van korte duur. Om alle zorgen te vergeten vertrekken de vriendinnen naar de besneeuwde bergtoppen in Oostenrijk.

Recensies

Het verhaal en de trailer beloven veel goeds, al spreken de recensies dit grotendeels tegen. Een overzicht:

Volkskrant (2 Sterren)

‘’Er kleeft iets gemakzuchtigs aan GV2. Waarom dat midden in de film geplakte, overbodige gesponsorde tripje naar Oostenrijk? Waarom die zielloze (après-)skiscènes? Een avontuur in Burkina Faso had, gezien het script, zoveel meer voor de hand gelegen. Is dat uit gebrek aan budget? Je kunt het je niet voorstellen.’’

AD (4 sterren)

‘’Met hun film bewijzen de makers dat de formule van Gooische Vrouwen nog steeds niet is uitgewerkt. Dat is vooral te danken aan het sterke scenario van Frank Houtappels. Hij kan dialogen schrijven die soms plat, venijnig, vals en sentimenteel zijn, maar die door de goed doordachte dosering vrijwel altijd doel treffen. Daar kan menig schrijver van Nederlandse romantische filmkomedies, zoals dit jaar diverse keren in de bioscoop vastgesteld kon worden, nog veel van opsteken.’’

BN DeStem (2 sterren)

‘’De inmiddels tamelijk uitgekauwde formule zodanig opfrissen dat het weer sprankelt en verrast, is lastig. Het verhaal was toch al nooit de sterkste kant van 'Gooische vrouwen'. Ook nu moeten we het vooral hebben van de losjes rondgestrooide grappen die soms lekker fout, maar ook vaak aan de flauwe kant zijn. De reden van het verplichte buitenlandse uitstapje mag dan tamelijk bizar en zo u wilt hilarisch zijn, zo'n halfbakken flirt met de skileraar is eerder een verplicht nummer. Pas tegen het eind gebeurt er iets meer, in een ontroerende climax die heerlijk over de top gaat.’’

NU.nl (2 sterren)

‘’Af en toe is er een geestige dialoogzin (‘niets is feestelijker dan met feta gevulde artisjokken’) maar verder recyclet GV2 gemakzuchtig alle succeselementen. Aangezien de doelgroep juist daarvoor komt, zullen ook deze opgewarmde Gooische Vrouwen weer volle zalen trekken - ook al hebben ze elkaar én het publiek niets nieuws te melden.’’

Parool (3 sterren)

''Het zijn simpele verhaallijnen, die niet altijd geloofwaardig verlopen en vaak te snel worden afgeraffeld. Ze bespelen de emoties echter zeer effectief. 'Gooische vrouwen' is door menigeen vergeleken met Sex and the City, maar daarmee doe je de makers echt tekort. De creatie van Linda de Mol bewandelt een flinterdun koord tussen tragikomedie en satire, en met veel bravoure.''

Filmtotaal (4 sterren)

''Regisseur Koopman wisselt de humor knap af met de serieuzere momenten. Het verhaal heeft een stuk meer om het lijf en dat geeft de hoofdrolspeelsters meer om mee te werken. Vooral de Mol en Visschedijk, die juist in het voorgaande deel de zwakste schakels bleken, overtuigen. Sentimentaliteit weet Koopman niet altijd te vermijden, maar door het goede werk van de actrices voelt dat nergens vals. De hechte vriendschap die zij neerzetten zorgt niet alleen voor een mooie boodschap, maar maakt van Gooische Vrouwen 2 een fijne feelgoodfilm.''

Metro (3 Sterren)

''Gooische Vrouwen II zal niet als klassieker de boeken in gaan, maar is wel veel beter dan de eerste film. Het verhaal is onderhoudender, het tempo hoger en de personages worden meer uitgediept zonder dat ieders typerende humor wordt afgezwakt. Toch is de film alleen de moeite waard voor mensen die de Gooische dames al vóór deze film kenden. Afgaande op de bezoekersaantallen van de vorige film (bijna 2 miljoen) moet dat geen probleem zijn.''

Eindoordeel

Gooische Vrouwen 2 twee krijgt gemiddeld 2,9 sterren, dus bijna 3. De reviewers concluderen dus dat de film best aardig is en dat fans zeker niet teleurgesteld zullen worden. En dat is eerlijk gezegd al heel wat voor een sequel.