De kijkcijfers van zaterdag 16 mei 2020

De TV van gisteren: Eurovision: Shine a light trekt bijna 2,4 miljoen kijkers

17 mei 2020 08:46 | kijkcijfers | Door Jacob-Jan van de Groep

© William Rutten/NPO/NOS/AVROTROS
Eurovision: Shine a light was zaterdag als alternatief van de finale van het afgelaste Songfestival te zien op NPO1. Naar de twee uur durende show keken 2.370.000 muziekliefhebbers.

De show vanaf het Mediapark in Hilversum kreeg veelal lovende reacties. Zo werd NikkieTutorials, beter bekend als Nikkie de Jager, geroemd om haar presentatiekunsten en kreeg commentator Cornald Maas vanwege zijn scherpe tong de lachers op zijn hand.

Helft van aantal kijkers 

Met de 2.370.000 kijkers wist Eurovision Shine a light de helft van het aantal kijkers van de finale van vorig jaar aan zich te binden. Toen Duncan Laurence in Israël met Arcade het Songfestival won, keken er 4,4 miljoen mensen. Ook zaterdag trad de Songfestivalwinnaar op en dat stond weer als een huis.

Podium van de zaterdag 

De eerste plek op het podium van zaterdag 16 mei 2020 was voor het NOS journaal (2.495.000 kijkers), gevolgd door Eurovision: Shine a light en Beste van het Eurovisie Songfestival met 1.709.000 kijkers. Op1 profiteerde ook van het liedjesfestijn, want de talkshow trok 1.277.000 kijkers. Presentator Sander Schimmelpenninck kreeg wel wat hoon over zich heen, maar dat was ook niet de eerste keer.

Lego Masters stabiel 

Ondanks het Songfestivalgeweld was Lego Masters op RTL4 nog altijd goed voor 1.582.000 kijkers. Het paradepaardje Ik hou van Holland van SBS6 moest het met 724.000 kijkers doen.

Meer over