Interview

Hans Klok vroeg voor Maestro advies aan Chris Zegers: 'Hij had goede tips voor me'

Vandaag 10:00 | muziek | Door Maarten van der Meer

© AVROTROS / Elvin Boer
Illusionist Hans Klok is een van de bekende Nederlanders die meedoen aan Maestro. Hij vertelt over zijn liefde voor muziek: ‘Mijn moeder zong vroeger altijd voor ons.’

Weten wie zijn concurrenten zijn? Check hier het complete overzicht

Hoe heb je je voorbereid op je deelname aan Maestro?

De makers zien niet graag dat deelnemers zich vooraf te veel in het vak van dirigent verdiepen. Ze willen echt dat je er blanco instapt. Kort voor de eerste aflevering krijg je te horen welk stuk je moet dirigeren. Daarna komen de lessen. Ik stap in een wereld die ik niet ken. Aan de ene kant is dat lastig, aan de andere kant brengt dat rust: het is niet mijn werk, dus ik hoef er niet in uit te blinken…”

Maar…?

“Maar ik kon het toch niet laten om Chris Zegersde winnaar van de vorige editie – aan te spreken toen ik hem tegenkwam. Hij had goede tips voor me. Dat dirigeren niet alleen draait om het ritme aangeven met de baton bijvoorbeeld, dat je ook met een gezichtsuitdrukking kunt laten zien wanneer het koperwerk of de violen moeten invallen.”

Waarom doe je mee aan Maestro?

“Het is een leuk programma, echte feelgoodtelevisie. De kandidaten zijn niet zomaar wat influencers, maar echt bekende mensen. Bovendien spreekt de wereld van klassieke muziek me aan. Al draaiden mijn ouders vroeger thuis eigenlijk nooit klassiek.”

Wat stond er dan wel op?

“Mijn moeder zong mijn broer en mij altijd toe ‘Ik hou van het leven, maar nog meer van jou.’ Ik weet eigenlijk niet eens wie de echte zangeres van dat nummer was. Ik herinner me ook een kleuterprogramma op de radio met veel muziek. Mijn ouders draaiden thuis vooral Nederlandstalige muziek: Johnny Jordaan, Willy Alberti. Het levenslied, daar hou ik nog steeds van.”

Maar je gebruikt het niet in je shows...

“Haha, nee. Ik gebruik vaak klassieke muziek, vaak in een nieuw arrangement. Klassieke muziek wordt sowieso veel gebruikt in de wereld van circus en variété. De Sabeldans is een bekend voorbeeld, net als Een Nacht op de Kale Berg van Moessorgski. Klassieke muziek zet alles lekker vet aan. Het maakt het ook heel visueel. Als ik Symfonie nr. 5 van Beethoven hoor, zie ik in gedachten meteen een olifant opkomen.

Naast die klassieke stukken gebruik ik ook veel filmmuziek. En dan zijn er nog de geluidseffecten; het geluid van vuur bijvoorbeeld, en dan heel erg versterkt, of een langzaam zingend meisje met veel echo’s. Heel spookachtig. Een Hans Klokshow is een soort film. Als je de muziek uitzet, blijft er niet zoveel van over. Of nou ja; dan is het nog steeds heel knap, maar de muziek bepaalt wel voor een groot deel de sfeer, die benadrukt de emotie.”

Is je ervaring als illusionist een voordeel nu je meedoet aan Maestro?

“Als jongetje had ik een truc met een toverstok die uit een fles zweefde, maar daarna heb ik nooit meer een staf gebruikt. Ja, dat had me nu misschien geholpen bij het vasthouden van de baton. Ik heb als tiener wel balletlessen gehad; mijn coach vond dat destijds een goed idee. Ikzelf totaal niet: ik was een jongen van een jaar of veertien, vijftien, ik wilde helemaal niet in zo’n strak pakje dansen. Achteraf ben ik blij dat ik het toch gedaan heb.

Dankzij die balletlessen heb ik op een andere manier leren bewegen, meer rechtop en met veel expressie. Een houding die ik, onbewust, nog altijd veel gebruik. Wel grappig: ik hoorde laatst dat docenten op de balletacademie ‘Denk aan Hans Klok’ zeggen als leerlingen hun armen strak moeten houden.”

Je bent nu 56, hoe gaat het je fysiek af?

“Deze maand wordt het kraakbeen in mijn knie bijgeslepen. Dat is een kleine ingreep hoor, duurt een kwartiertje. Ik begin inmiddels wel te merken dat ik ouder word. Mijn ogen worden slechter en omdat ik altijd in de herrie heb gestaan, gaat ook mijn gehoor achteruit. En ik sta nu eenmaal bekend als de snelste illusionist ter wereld; ik kan dingen niet op halve snelheid gaan doen. Dat wordt wel steeds een beetje lastiger. Ondertussen komen er gelukkig ook andere dingen op mijn pad.”

Maestrois voor het eerst op zondag 21 december om 21.25 uur te zien bij AVROTROS op NPO 1 en daarna wekelijks om 20.25 uur.

Meer over