Biografie

6 vragen aan Lex Harding

Lex Harding (73) is een ware pionier in het Nederlandse medialandschap. In zijn nieuwe biografie 50 jaar media en popcultuur blikt hij terug op een veelbewogen loopbaan.

Tekst: Jef Willemsen

Hoe is het idee voor dit boek ontstaan?

"Auteur Ton van der Lee benaderde me. Dat vond ik uiteraard een eer, maar het leverde ook schroom op: wie ben ik om dat te mogen doen? Eigenlijk zou een biografie sowieso pas na je dood mogen verschijnen, dat voorkomt geklaag van mensen die worden genoemd én van mensen die vinden dat ze genoemd hadden moeten worden."

Hoe vat je vijftig jaar in één boek samen?

"Dat is onmogelijk. Alleen al over de begintijd van Veronica, het ontstaan van RTL Véronique en Radio 538 zijn hele boeken te schrijven. Maar ik wilde niet dat het een droge opsomming van feiten zou worden. Dat heeft Ton handig aangepakt door er ook gesprekken in te verwerken met mensen zoals Erik de Zwart, Wessel van Diepen en Tineke de Nooij."

Waar bent u het meest trots op?

"Het totaalplaatje: dat ik zo lang op zoveel verschillende vlakken actief ben geweest. Op het moment zelf was ik te druk om alles op de rit te houden, maar achteraf leest het als een spannend jongensboek. Het wás ook fantastisch om te mogen pionieren en samen dingen op poten te zetten die er nog niet waren, zoals Countdown en muziekzender TMF."

Wat vindt u van het huidige radiolandschap?

“De markt is tegenwoordig zo versplinterd, dat Radio 2 met 12 procent al marktleider is. Al die extra keuzes kan ik alleen maar toejuichen, al valt er voor commerciële zenders daardoor wel minder te verdienen. Verder vind ik dat muzieksamenstellers iets te veel macht hebben gekregen. De playlists staan vast, terwijl dj’s vroeger zelf hun muziek mochten kiezen. Zo draaiden ze nummers waar ze zelf blij van werden, en dat enthousiasme werkte aanstekelijk. De écht goede dj’s moet je vrijer laten.”

Wie zijn tegenwoordig die echt goede dj’s?

“Rob Stenders op Radio 2, alleen al omdat hij wél draait wat ie wil, en dat pakt goed uit. Ruud de Wild is ijzersterk en Bram Krikke op SLAM FM vind ik een talent omdat hij veel durft. Maar dergelijk talent moet je koesteren en de kans geven zich te ontwikkelen.

Mist u het werk?

“Nee, omdat ik gelukkig ook aanvoel wanneer het tijd is een stapje terug te doen. In mijn beleving ben je als ondernemer geslaagd zodra je bedrijf je niet meer nodig heeft. Dat geeft tijd en ruimte voor andere zaken. Tussen 1965 en 2000 kende ik alle nieuwe platen die uitkwamen. Daarmee ben ik gestopt toen ik vertrok bij TMF en er viel een enorme last van me af. Ik luister nog wel naar alle zenders, omdat radio mijn interesse blijft houden, maar puur als luisteraar. Ik heb de rest allemaal al eens gedaan, dat zou een herhaling van zetten zijn, en daarvoor heb ik nog te veel andere interesses.”

Lex Harding: 50 jaar media en popcultuur is te koop via o.a. Bol.com en de betere boekhandel.

Meer over:

Reageren