Millennial-zender Viceland vanaf vandaag in Nederland

Vandaag lanceert Vice Media de gloednieuwe 24-uurzender Viceland in Nederland. Vice Media is het wereldwijde mediabedrijf dat zich richt op jongeren.

De zender is te vinden op kanaal 26 van Ziggo en wordt gelanceerd met de in Nederland geproduceerde documentaire Census Nederland. Jongeren geven in de documentaire hun mening over zichzelf, politiek, drugs, seks, liefde, geld en klimaatverandering. Het programma laat zien hoe het is om jong te zijn in Nederland.

Millennials

Viceland richt zich op de zogeheten Millennials, jongeren van grofweg 20 tot 30 jaar. De programma’s van de zender gaan over interessante onderwerpen voor de doelgroep, zoals muziek, eten, seks, mode, sport en identiteit.

Amerikaanse programma’s

De programmering bestaat uit verschillende Amerikaanse programma’s, zoals de reisshow Gaycation van Ellen Page, de culinaire show F*ck That’s Delicious en Hate Thy Neighbour waarin een Britse comedian onderzoek doet naar de staat van haat en extremisme in Europa en de Verenigde Staten.

Vierde Europese land

Zender Viceland werd in februari 2016 gelanceerd in de Verenigde Staten en Canada. Later volgden ook Groot Brittannië, Ierland en Frankrijk. Nederland is het vierde Europese land waar de zender geïntroduceerd wordt.  

Opmerkelijk

Dat Vice ook tv gaat maken, naast een website en tijdschrift, is opmerkelijk, omdat steeds minder jongeren traditioneel televisie kijken. Thijs Boon, de voorzitter van Vice Benelux, gelooft in dit medium. Vorig jaar zei hij tegen vakblad Adformatie: “De Millennial-doelgroep kijkt echt nog wel tv. Het is de komende vier, vijf jaar zeker nog relevant.”

Reageren