Europe shine a light

Toch nog ruim 70 miljoen kijkers voor Songfestival-alternatief

Eurovision: Europe shine a light, het alternatief op het geannuleerde Songfestival, trok maar liefst 73 miljoen kijkers wereldwijd. Dit heeft de NPO dinsdag bekendgemaakt.

73 miljoen kijkers in 38 landen kropen op 16 mei voor de tv voor het Songfestival-alternatief. En dan zijn de kijkcijfers van de zeven andere landen waarin het Songfestival ook werd uitgezonden nog niet eens bekend.

Vooral Italië dol op Songfestival 

In Italië keken met 3 miljoen kijkers de meeste mensen naar Europe shine a light. Opgevolgd door Nederland zelf, met 2,4 miljoen kijkers. Datzelfde aantal geldt voor het Verenigd Koninkrijk. In Rusland hingen 2,1 miljoen kijkers naar Edsilia, Chantal en Jan.

Van 182 naar 73 miljoen kijkers 

73 miljoen kijkers klinkt al gigantisch. Laat staan 182 miljoen kijkers. Dat is het aantal dat het Songfestival vorig jaar scoorde, toen Duncan Laurence won in Tel Aviv. In Nederland keken er toen 4,4 miljoen kijkers naar de live uitzending. Met het alternatief, leverde het Songfestival in ons land dus de helft in. 

Jonger publiek 

Het Songfestival-alternatief was ook een hit onder een jonger publiek. 20 procent van de kijkers was 15 tot 24 jaar. Volgens de NPO is dit mede dankzij de bijdrage van NikkieTutorials (Nikkie de Jager). Van de kijkers op YouTube, was zelf 74 procent jonger dan 35 jaar.  

Meer over:

Reageren