De TV van gisteren: De Slimste Mens opent boven het miljoen

De Slimste Mens is terug en dat betekent goed nieuws voor NPO 2. Ruim 1 miljoen mensen zaten klaar voor de openingsaflevering.

Daarmee snoepten Philip Freriks en Maarten van Rossem heel wat kijkers bij de concurrentie weg. Aan de formule van de show was niks gewijzigd, dus het was weer ouderwets genieten.

Of ergeren.

En vragensteller Lucille Werner bleek onvermoede talenten te hebben.

NPO 1 op kop

Ondanks de concurrentie van De slimste mens was NPO 1 heer en meester op primetime dankzij kijkcijferkannonen als Radar (1.5 miljoen) en Spoorloos, goed voor maar liefst 1.77 miljoen. Bij Radar werd de Loden Leeuw voor de meest vervelende reclamespot van het jaar uitgereikt. Jan Smit viel in de prijzen voor zijn brilreclame en Tele2 kreeg er een vanwege hun commercial met de bejaarde Jeugd van Tegenwoordig.

Matige avond voor RTL 4

De maandagen van RTL blijven sappelen. Na GTST, goed voor 1.4 miljoen kijkers, kwam de programmering niet boven het miljoen uit. Sterker nog, de zender verloor de helft van haar kijkers toen het Johnny de Mol vehikel De reis van je leven startte en er 776.000 mensen bleven plakken. De finale van Het perfecte plaatje werd gewonnen door Humberto Tan, maar de show bleef hangen op 942.000 kijkers. Daarna moest RTL Late Night moest het doen met 924.000 belangstellenden.

Meer over: