Sterren voor de klas: ehm... orde?! (Interview)

5 oktober 2009 09:28 | overig-tv-nieuws | Door Televizier

Geef een groep ROC-studenten twee keer een uur les in het maken van herenshirts. Dat was de opdracht die Harm Edens (48, foto) meekreeg voor zijn aflevering van Sterren voor de klas.

Was je goed voorbereid?

"Niet! Ik heb zelf Nederlands en Theaterwetenschappen gestudeerd, dus ik verwachtte iets in die hoek. En tekenen of Engels leek me ook wel leuk. Bleek het dus iets totaal anders te zijn: mode. Niet iets waar ik gespecialiseerd in ben. Dat was even schakelen."

"Ik kreeg een stapeltje informatie en een sheet met daarop wat de les moest behelzen en welke targets moesten worden gehaald. Met zulke leerdoelen heb ik zelf niks; creativiteit en enthousiasme zijn véél belangrijker voor mij."

En? Hoe deed je het?

"Het was lastig om te roeien met de afgeragde riemen die ik had, maar op zich ging het vrij goed. De studenten vonden het heel aardig en ik vond het zelf ook leuk. Je hoort veel negatieve verhalen over ROC's met ongemotiveerde studenten, geklier en ordeproblemen. Absoluut geen last van gehad. Integendeel."

Had je een tactiek?

"Niet echt. Ik liet het aan mijn onverschrokken enthousiasme over en een beetje humor hier en daar. Het leuke vond ik de gelijkwaardige uitwisseling van informatie en kennis."

"Het is hún school, hún les en hún ding, maar op mijn eigen manier kon ik daar wel wat aan toevoegen. En het viel me op dat die studenten al zo volwassen waren voor hun leeftijd. Heel to the point, efficiënt en zó gemotiveerd!"

Zit er een leraar in jou?

"Sterker nog, ik heb bewust mijn bevoegdheid niet gehaald destijds, omdat ik er dan nooit meer weg zou gaan. Het onderwijs is van onschatbare waarde. Magisch. Ik heb in het verleden heel veel mensen meegemaakt die mij echt geraakt hebben en misschien wel bepalend zijn geweest."

Zoals?

"Zoals Hans Winkel, een oudleraar van de basisschool. In het kader van dit programma mocht ik hem weer ontmoeten. Sta je daar in je oude school, met dezelfde leraar, maar dan dertig jaar later. Gek. Ik vertelde hem hoe ongelooflijk belangrijk hij voor mij geweest is met zijn muziek en vrije energie."

Hoe was je zelf op school vroeger?

"Naast een elitaire kakker was ik een goede leerling. Hoefde niet veel te doen voor hoge cijfers. Ik vind leren ook leuk, maakt niet zoveel uit wat. Ik was geen alfa- of bètaleerling, maar breed inzetbaar. Heel veel mensen weten niets. Het lijkt me heel lastig en frustrerend als je dingen niet begrijpt."